Hårdbevakning i fjällen!

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Känns dock en aning överdrivet från polisens håll , lättare att jaga svenson än kriminella.

Det allvarligaste problemet är fyllekörning. Vilket inte är specifikt kopplat till just skotrar utan alla fordon.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tyvärr så beter sig vissa svensson som kriminella när de är på semester...
Mycket bra, de skulle köra hårdbevakning även utanför fjällen, det körs en hel del maskiner oförsäkrat samt också olagliga cross/tävlingsmaskiner som varken har lyse och givetvis inte registrerade.

Har sagt det förut, i första hand informativa kontroller där man bara bötfäller ytterligheterna, gärna i samverkan med skoterklubbarna lokalt skulle vara förebyggande och på sikt flytta den störande trafiken tillräcklingt långt bort från bebyggelse för att den inte ska just störa.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Plus lag på att alla som har en skoter ska jobba ideellt 10 timmar per år med den lokala skoterklubben. Då skulle folk bry sig mer! (Totalt ogenomförbart, jag vet.)

Själv har jag nu börjat jobba ideellt med att sladda de lokala skoterlederna. Det är jättekul, fler borde prova! :ciao:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Enligt mej så pissar man bort skattepengar, finns det absolut inget annat man kan prioritera än att jaga skoteråkare??
Kanske så att polisen insåg att dem inte klarade av att lösa dem mest vanliga brott såsom inbrott, våldsbrott och satsade krutet på att jaga annat..Helst då med något som kostar enormt mycket pengar som en helikopter!!

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Enligt mej så pissar man bort skattepengar, finns det absolut inget annat man kan prioritera än att jaga skoteråkare??
Kanske så att polisen insåg att dem inte klarade av att lösa dem mest vanliga brott såsom inbrott, våldsbrott och satsade krutet på att jaga annat..Helst då med något som kostar enormt mycket pengar som en helikopter!!
Skulle skoterfolket sköta sig så skulle inte polisen vara där!

Säger ett exempel i Kiruna, nu i helgen är Rautaspremiären och det är tusentals människor som åker dit med sina arkar och super.
och genom åren när polisen varit där bland folk haffat dit skoterfyllerister en stor eloge till polisen som gör sitt jobb!
Jag är ser att mina skattepengar går åt det än försörja ja, invandrare (är inte rasist utan ser på fakta)...surt men sant!

Jag hatar VERKLIGEN folk som kör i fyllan!

E

ejwbegysv

För ca 5-6 år sedan började vi se mer och mer polis/länstyrelse/tull på våra fjäll i norra dalarna, har gjort otroligt mycket för att stävja fyllekörningen så jag tycker det är superbra att dom är ute och visar sig... Sen att ta med Helikopter är jag lite mer tveksam till, det är väl mest för att spana på folk som kör i reservat iofs...

4

426H

+1
Helt otroligt att dom lägger resurser på helikopterbevakning av folktomma fjälltrakter. Var i vilhelminafjällen och körde 60-70 mil under förra veckan. Mötte kanske totalt 10-15 skotrar under hela veckan, men helikoptern såg jag flera gånger.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vill absolut inte försvara körning på förbudsområden, körning med alkohol i kroppen etc. etc.

Men jag ställer mig frågan - polisens närvaro, minskar den verkligen problematiken med dessa problem? Eller handlar det om att svartmåla skoteråkarna? Ju fler kontroller, ju mer fylla blir det i statistiken så att säga. Kan ju vara klart positivt för de miljömedvetna politikerna som sitter söder om dalaälven.

Dubbelt så många kontroller = dubbelt så många åker dit för skoterfylla = Superiet i fjällen har dubblats!!!-rubriker i Aftonbladet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En helikopter i luften, kan säkert avskräcka en och annan, till div. lagöverträdelser på snöskoterdynan.

Kan man bara förhindra en skoterfyllerist att skada sig för livet eller köra ihjäl sig, så har ju helikopterbevakningen betalat sig den vårsäsongen.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men jag ställer mig frågan - polisens närvaro, minskar den verkligen problematiken med dessa problem? Eller handlar det om att svartmåla skoteråkarna? Ju fler kontroller, ju mer fylla blir det i statistiken så att säga. Kan ju vara klart positivt för de miljömedvetna politikerna som sitter söder om dalaälven.

Dubbelt så många kontroller = dubbelt så många åker dit för skoterfylla = Superiet i fjällen har dubblats!!!-rubriker i Aftonbladet.
Är det polisens fel ?
Attitydförändring angående skoterfylleriet, har nog blivit bättre.
Men polisens närvaro är nog tyvärr ett viktigt hjälpmedel för att försöka uppnå ett nollresultat !

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är det polisens fel ?
Attitydförändring angående skoterfylleriet, har nog blivit bättre.
Men polisens närvaro är nog tyvärr ett viktigt hjälpmedel för att försöka uppnå ett nollresultat !
Nej, inget är polisens fel. Attitydförändring är bra, regler skall följas.

Tror du missförstod min grundläggande frågeställning: Polisens ökade insatser, ger den endast strålkastarljus på verkligheten eller hjälper även till att förbättra verkligheten (minska fyllestyrningen alltså)?

När någon åker fast i en blåskontroll, så är ju brottet redan begånget. Då har "samhället" legat steget efter.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nej, inget är polisens fel. Attitydförändring är bra, regler skall följas.

Tror du missförstod min grundläggande frågeställning: Polisens ökade insatser, ger den endast strålkastarljus på verkligheten eller hjälper även till att förbättra verkligheten (minska fyllestyrningen alltså)?

När någon åker fast i en blåskontroll, så är ju brottet redan begånget. Då har "samhället" legat steget efter.
Med dessa insatser så tror jag inte att under min tid på denna jord, kommer skoterkörningen att förbjudas, så oroa dig inte för rubrikerna.

För dessa rubriker kan vara bra för skoterfolket!!! Då kanske börjar dessa idiotiska skoterfyllerister inse vilken skada de gör...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I detta fall, ja.

Men vetskapen om att dom finns på plats, kan säkert också avskräcka onyktra människor från att använda snöskotern.
Det är väl det sistnämnda som gör att polisen har sitt berättigande även ute på fjället.

Sen är det tydligen en del som retar upp sig på att polisen är uppe i fjällen vackra vårdagar.
Men hur "Brottsavskräckande" skulle det vara om dom bara var på plats i t.ex. november ?

Har man "Rent mjöl i påsen", så tycker man väl att det är positivt att man får träffa ordningsmakten på skoterturen.
Men känner man på sig att allt kanske inte är okey med skotern eller sitt eget beteende, så kan det säkert upplevas som obehagligt att bli stoppad av polisen. Detta påstående utan att ha försökt eller menat att peka ut någon på detta forum.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Snackade med polisen i Skellefteå för några veckor sedan, resultaten av alco testerna är nedslående för skoteråkarna, många fler
skoteråkare jämfört med bilister som stoppas med promille.... (om man jämför samma antal tester).

Så det är väl helt naturligt och bra att de hårdtestar oss skoterförare när vi inte kan sköta oss.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snackade med polisen i Skellefteå för några veckor sedan, resultaten av alco testerna är nedslående för skoteråkarna, många fler
skoteråkare jämfört med bilister som stoppas med promille.... (om man jämför samma antal tester).

Så det är väl helt naturligt och bra att de hårdtestar oss skoterförare när vi inte kan sköta oss.
Det är ju just därför det behövs ännu mera kontroller för att stävja.

Än idag är det alldeles för vanligt att någon frågar sin kompis, " är du okej att köra"?-svaret är ju naturligtvis alltid ja trots att bägge vet att det kan vara gränsfall.

Ett bra botemedel vi alltid nyttjat på grabb och kundturer är Nilapulkan utan sittdyna, den/de som varit uppe efter 2200 med flytande sällskap....... åker Nila dagen efter, kan garantera att 5-15 mil i en Nila utan sittdyna och med offensiv körning gör att alla som provat är körbara efterhand, den som provat vill inte åka igen:)

Jag vill se polisen ute än mer och inte bara runt sport o påskledigheter och framförallt inte bara i fjällen, dagar, kvällar och nätter kan ge bra resultat då alla avsteg från lagar och regelverk ska preventivt bekämpas, även en liten förseelse är ett brott och ska som ett brott behandlas annars försvinner respekten för rättssamhället sakta in i en dimma vilket det väl iofs redan gjort för en del.

Last edited:

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Jag tycker polisen gör ett mycket bra agerande! Och dem ska utveckla detta till fler områden.
Förstår inte varför vissa är emot polisens underhåll.....det är ju dem som hjälper till att få upp skoterkriminaliteten
ur den s.k "spiralen". Destå längre tiden går utan polisens agerande desto djupare hamnar vi ner i "kriminellspiralen" och destå svårare kommer det bli att ta sig upp ur den=Skoteråkning putsväck!
Så detta är mycket bra för oss skoteråkare. Polisen är värd varenda krona i detta sammanhang.

Hoppas ni förstår hur jag menar.