Hög avgastemp?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Ligger på runt 1250 grader avgastemp på min Mach 1 643. Äre för mycket så man ska ställa upp soppan lite? Vill inte börja med ett värmenyp.

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Vad jag förstår är det där omöjligt att säga bara genom att titta på tempen. Du måste kolla stiften och kolvarna och på den vägen säga om din maskin är rätt bestyckad. Sen kollar du vilken avgastemp du fick och använder det som riktmärke.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
ca18det skrev:
Ligger på runt 1250 grader avgastemp på min Mach 1 643. Äre för mycket så man ska ställa upp soppan lite? Vill inte börja med ett värmenyp.
1250 grader??? de låter hemkt mkt,, ja hade på mi n förra jagg 190 grader normalt,, å när den gick varm så var den på 250-300grader,,,,
har jun för mig att aluminium smälter vid 1200 grader ungefär???

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Varning !!!

:eek: VARNING ! :eek:

Det gäller att skilja på de 3 olika temperaturerna som man kan få fram på dagens snöskotrar :

* Avgas temperatur ( Mäts i avgasröret )
* Cylinder temperatur ( Mäts mellan tändstiftet och topplocket )
* Kylvatten temperatur ( Mäts direkt i kyllarvattnet , oftast i topplocket )

Sedan gäller det att skilja på vilket temperatur system man mäter med :

* Celsius ( SI systemet , Hela världen utom USA )
eller
* Fahrenheit ( USA samt något enstaka bakåt strävande land !! :rolleyes: "puckon" )

Tyvärr är det dock så att 95 % av alla temp mätare till snöskotrar mäter i Fahrenheit grader pga att de är tillverkade i USA !!!

Vad gäller den vanligaste och bästa typen, Avgas temp.mätare så skall värderna vara på följande sätt :

* ca 800 --> 1100 Fahrenheit , För FETT bränsle blandning = Bränner stift etc etc
* ca 1100 --> 1300 Fahrenheit , Lagom bränsle blandning
* ca 1300 --> Fahrenheit , För SNÅL bränsle blandning = HAVERI !

- - - - - - - - - - - - - -

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Har sett att den hoppar upp över 2000 grader ibland också. Det knepiga är att om den tillexempel står på tomgång så hoppar tempen mellan typ 500 å upp till 2000 inom loppet av 1 sekund. Tror att givaren är dålig som faan. Känns som att tempen borde vara mycket stabilare, är det på bilen i alla fall.