Hög bränsleförbrukning

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hej! Har nu tänkt börja fixa skoter inför den kommande vintern.

Skotern är en ZL600 -99 och problemet är bränsleförbrukningen.
I vintras när jag körde till stugan så drog skotern hela 5.5-6Liter milen. Detta var lugn ledkörning i ungefär 50km/h.

Har aldrig gjort något åt bestyckningen allt är orginal på skoter. Den kan även börja bluddra när de börjar gå lite tungt i lössnön. Släpper man upp på gasen och tar de lugnt några sekunder så funkar den fint sen igen.
Bluddrar ibland så att man blir stillastående om man inte lättar på gasen och låter den lugna ned sig.
Blir ena j*vla avgassmällar ibland när man startar den efter körning.

Så jag drar den slutsatsen att den får massor för mycket bränsle!

Har varken ork tid eller kunskap att prova mig fram så är det någon som har ett "recept" på vad som funkar bra låg- och högfartsmunstycken?

Mycket tacksam för alla svar!

Mvh Daniel Fredriksson
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det finns tyvärr inget bra svar om du vill vara säker på din sak när de gäller bestyckning.. alla motorer är olika, även om de är samma motor.. Det enda som fungerar är att bestycka ner.. och det är inte svårt... =)

/F
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Det låter ju sjukt, är du säker på att du kollat så de verkligen stämmer?
en 600a ska inte dra 6l milen om du så stummar dom..
måste ju vara att den flödar eller liknande när den står, eller har du koll på mätarn?
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Det är sjukt jävla mycket bränsle.

Är stax över 3mil till stugan från gården och har du kört 3mil ska man inte kunna fylla en full 20L dunk.
Läker inte en droppe bränsle på fel ställe på denna maskinen..

Hur mycket vågar man gå ned på munstyckena då? Så den inte får för lite...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hade en gammal lynx en gång som hade ett hål i ljuddämparn och den började sörpla i sig bensin och blev orklös i lössnön.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Det lät ju verkligt underligt att ett litet hål ska kunna påverka en sådan sak. Känns som att de skulle ha funnits fler grejer som inverkade på det problemet..

Underligt låter det då! :p

Har inga hål eller avgasläkage på min pärla ! Om det ändå hade varit så enkelt!
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ingen som kan rekommendera några munstycken att prova?
Hur mycket ska man gå ned på munstycken?

Mvh Daniel Fredriksson
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Du har nog inte fel munstycken om den nu inte är tokskruvad tidigare.
Det kan bero på chokkolv som inte går ner i botten ,, ta lös choke kolven och kolla att den går helt ner i botten i chokecylindern. Är vijern lite för spännd eller tjärvar på retur så blir resultatet 6 Liter milen lätt

Annars kan du ha skadade reedventiler,,,

Om det stinker soppa från motorutrymmet så flödar förgasarna. Det kan du lätt se om det sprutar soppa ut genom avluftslangarna från flotörhuset om du hissar upp skotern och tokgasar. Skvätter det ut soppa ur dessa slangar har du otät nålventil eller för hög flotörninvå.

Orginal bestyckning duger,, bestycka ner utan stor erfarenhet av bestyckning slutar garanterat med skuren kolv!!

Ta lös förgassarna och rengör noga alla munstycken och speciellt nålmunstycket som släpper in soppa till flotörhuset. Detta munstycke kan man slipa in med örontopps och tandräm eller autosol eller liknande medel för bästa täthet.

Och kolla då storleken på munstyckena så ingen drulat i avloppsrör,,,kolla även att flotörhöjden stämmer (inte för hög)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag skulle checka statorn. Dom där har värdelösa stators 98-99. Dom flesta har fått linda om dem.
Och skotern drar soppa och går dåligt då, men kan gå bra ibland.