hallå
Idag efter jag hade kört 4-5 mil så stannade jag till för att slå en drill, lät skotern stå på tomgången och då började den bete sig konstigt. När jag orolig som f-n sprang tillbaka till pärlan och testade att gasa så hände absolut ingenting, den fortsatte "dutta" av sig själv. Den ville inte gå ner under 2500 varv utan stod och "duttade", precis som att jag står och duttar på gasen 2 gånger per sekund. Efter ett tag så slutade den dutta och gick ner till 2500 varv och höll sig på hyfsat jämn nivå. Jag åkte raka vägen hem och lät den stå på tomgång en bra stund men den vägrade gå lägre än 2100 varv. Den ska stå nånstans runt 1800 på tomgång vad jag vet, och det gjorde den när jag drog igång den imorse.
Till saken hör detta:
Lämnade in skotern på Yamahacenter för ett tag sen. Kolvar och cylindrar är nybytta på grund av tokhaveri, likaså packboxar. Förgasare rengjorda och allting justerat så som det skall vara. Insugsgummina var hela och fina enligt grabbarna på Yamaha.
Dagens tur var den första sen totalrenoveringen så det handlar om inkörning av kolvar/cylindrar. Blandade ner 2-3% extra olja i bensintanken som jag blev tillsagd av Yamaha, den får ju sin beskärda del från oljetanken också. Så den går ju självklart fett, kan den höga tomgången bero på detta?
Tacksam för svar, innan aset skär igen!
Idag efter jag hade kört 4-5 mil så stannade jag till för att slå en drill, lät skotern stå på tomgången och då började den bete sig konstigt. När jag orolig som f-n sprang tillbaka till pärlan och testade att gasa så hände absolut ingenting, den fortsatte "dutta" av sig själv. Den ville inte gå ner under 2500 varv utan stod och "duttade", precis som att jag står och duttar på gasen 2 gånger per sekund. Efter ett tag så slutade den dutta och gick ner till 2500 varv och höll sig på hyfsat jämn nivå. Jag åkte raka vägen hem och lät den stå på tomgång en bra stund men den vägrade gå lägre än 2100 varv. Den ska stå nånstans runt 1800 på tomgång vad jag vet, och det gjorde den när jag drog igång den imorse.
Till saken hör detta:
Lämnade in skotern på Yamahacenter för ett tag sen. Kolvar och cylindrar är nybytta på grund av tokhaveri, likaså packboxar. Förgasare rengjorda och allting justerat så som det skall vara. Insugsgummina var hela och fina enligt grabbarna på Yamaha.
Dagens tur var den första sen totalrenoveringen så det handlar om inkörning av kolvar/cylindrar. Blandade ner 2-3% extra olja i bensintanken som jag blev tillsagd av Yamaha, den får ju sin beskärda del från oljetanken också. Så den går ju självklart fett, kan den höga tomgången bero på detta?
Tacksam för svar, innan aset skär igen!