Hög tomgång IQ rr 08

AntonW

Medlem
3 mar 2014
18
0
1
Piteå
Tjena!

Tomgången på min iq har iår blivit rätt hög, (Var inte så ifjol). Ligger väl på ungefär 3000varv.. Duttar man till på choken i 1 sec så går den ner direkt till 2000-2500 varv och stannar där. Tänkte fråga om nån haft samma problem innan jag börjar skruva. Har inte riktigt haft tid att skruva ännu, har läst lite här på forumet och folk säger att det är ett vanligt fenomen på Liberty 600 motorerna och helt ofarligt? Men eftersom jag inte hade detta problem förra året så börjar man ju fundera på vad det kan vara som inte står rätt till.
Insugsgummi? Vevaxeltätningen? Vad kan problemet vara?
Skotern går precis som vanligt också, har inte märkt någon skillnad överhuvudtaget. Sen har jag bara kört på 3 helger irad nu också, borde kanske nått ha rasat ifall det vore allvarligt?
Är grymt tacksam för alla tips jag kan få.

Tack på förhand!:noworry:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Som du mistänker kan de va läkage vid insug och vevaxeltätningar. Gör startgastestet med motor på tomg och spruta stargas eller dedorant/parfym runt alla insug och packboxar
 

AntonW

Medlem
3 mar 2014
18
0
1
Piteå
Tack så mkt, hade tänkt testa det ihelgen! Får hoppas det är något simpelt och inte vevaxeltätningen...
Men borde man inte märka något skillnad när man kör? Den går ju precis som den alltid gjort, men det kanske dom gör även om insugsgummit/vevaxeltätningen är kass?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
De går väldigt normalt på högre varv om de läker lite i insug eller packboxar. Bryt och bänd i förgasarna när du testar startgas. Man brukar kunna byta packbox bakom variatorn utifrån på de flesta motorer även om de inte är tänkt att gå. Man bryter lös packboxen men passa kullagret bakom bara! Den nya packboxen kan man knacka in med milt våld och vaselin eller fett.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Man brukar kunna byta packbox bakom variatorn utifrån på de flesta motorer även om de inte är tänkt att gå. Man bryter lös packboxen men passa kullagret bakom bara! Den nya packboxen kan man knacka in med milt våld och vaselin eller fett.
Den metoden funkar inte på polaris för där sitter det en riktig fläns i metall ingjuten i packboxen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Den metoden funkar inte på polaris för där sitter det en riktig fläns i metall ingjuten i packboxen.
Rotax/ac/och Yamaha har ingjuten plåtförstärkning också men de går bra att pressa in ändå. På Polaris sprängskiss ser de liknade ut men man ser inte så tydligt så du har säkert rätt i att det inte går.
Man kan även tälja bort utstickade gummiräfflor för att lättare få in packboxar för den utvändiga plåten håller kvar dem ändå och man kan även limma fast dem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Rotax/ac/och Yamaha har ingjuten plåtförstärkning också men de går bra att pressa in ändå. På Polaris sprängskiss ser de liknade ut men man ser inte så tydligt så du har säkert rätt i att det inte går.
Man kan även tälja bort utstickade gummiräfflor för att lättare få in packboxar för den utvändiga plåten håller kvar dem ändå och man kan även limma fast dem.
På polaris iallafall är det en plåtfläns som går 3-4mm in i blocket så den går säkert att bryta lös på något sätt men man får aldrig tillbaka en packbox utan att dela blocket på dom.
Man kan dock montera en rotax packbox på en polaris men det misstaget gjorde jag på min 1200 turbo och rotax packboxarna är helt värdelösa jämfört mot polaris packboxarna. Då plåtförstärkningen på rotax slutar flera millimeter från axeln och på polaris går den väldigt nära så den tår laddtryck mycket bättre. På rotax har man dock flera tätande boxar innanför pga av fettsmörjningen så totalt håller väll en rotax emot lika som en enkel polaris packbox.
 

AntonW

Medlem
3 mar 2014
18
0
1
Piteå
Kan de va nått så simpelt som packningen mellan avgasportarna?
Eller är jag helt å hållet å cyklar då eller?