hög tomgång på min f7:a

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
tjena!
jag har nyligen införskaffat mej en snopro 440 med f7 motor i. den går klockrent dock är den lite nervös på tomgången, till en början är den perfekt då man startar den(ca:2000-2500), men efter man kört lite så fastnar den på mellan 3-4000, då jag har ett tillslagsvarv på ca3400 så medför det till att skotern fortsätter framåt trots ingen gas.. vad kan orsaken till detta vara? kan det vara remmen? tycker dock inte motorn bör varva runt 4000 på tomgång, går ner något om man gasar till lite snabbt. ramlade av ida å fick springa jävligt fort efter maskinen eftersom den fortsatte tuffa på utan förare(kunde gått illa) tacksam för snabba svar!

motor och chassie är från -04.

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Har du slutburk? den höjde tomgången på min F6a med typ 1500 varv. Det där med att den vill till att driva även fast man inte gasar var likadant på min. Jag löste det med att använda dödmansgreppet så man slapp springa efter skotern varenda gång man ramla av ;)

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
jo det sitter en burk på från bengas, tror d är black magic.. det sitter dock inget dödmansgrepp på den satt blir lite svårt, men det kan juh inte vara helt hundra med maskinen om tomgången är så pass hög tycker jag..

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
har inte en aning om det går att ställa ner tomgången någonting på en efi, aldrig haft en sådan tidigare. men eftersom tomgången är perfekt på en gång då man startar den så borde det inte vara något sånt heller tycker jag...

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
gick bet på problemet, hittade inte felet så lämnade in den idag till en riktig skoterguru så får vi se om han kan åtgärda det:hmmmm2:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skulle tippa på felkalibrerad sekundär variator! exakt samma problem i polarns 440/f7 den vill fortsätta driva efter man pressat den, om man pressar hårt sen smäller man till hårt som fan på bromsen så släpper. det knappast nyttigt för maskinen.

Du får gärna återkomma med svar om vad som var felet, men vi misstänker att det är sekundären från 440n som inte lirar med 700a motorn.

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Hej, skriv gärna vad felet var för jag har samma fel på min, jag har kollat så den inte drar tjuvluft och kollat så jag har ett litet glapp på vajern, men tomgången är fortfarande hög.

MVH Malm

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
tjena! ledsen för att ni fick vänta på svaret. vart fullt upp i fjällen osv över jul och nyår. problemet åtgärdades genom att byta gas vajer, den var för dålig trots att jag tyckte den löpte fint då jag gasade, tydligen inte.. dessutom så va tomgången för högt ställd, detta berodde med all sannolikhet på den Black Magic burk som jag har på, så den ställdes ned. ska ligga på ca: 16-1900, då den är varm ska den vara på ca:3000 men gå ner efter några sekunder. problemet med vajern var tydligen väldigt vanligt på dessa satt kolla upp dom noggrant, själv kunde jag aldrig tro att de va nå fel på min.. men där hade ja fel. hoppas det hjälper nån med samma problem!
God fortsättning!!