Hög tomgång Summit 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.441
197
63
Offerdal, Jämtland
Har i helgen upplevt ibland att tomgången är förhöjd på min summit. Även att gasen hänger kvar när man släppt av helt. Gasvajern verkar gå lätt så jag tror inte det är den. Det har förvisso varit kallt i helgen när vi kört så den kanske går trögare än vanligt men mn brukar känna när vajern kärvar lite.
Skulle köra in den i garaget i morse och då började den öka i varv en hel del under varmkörning. Duttade till på gasen och då gick den ner till normalt.

Någon som har något tips?

Har även hört lite bludder på jämngas så det känns som att något är pågång. Det skulle kunna vara stiften för de har inte bytts på ett tag.

Ska börja riva lite ikväll och kolla igen maskinen för det var ett tag sen nu.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.036
927
113
Kramfors
Kan vara samma problem som på dotterns polaris pro rmk 850 att avgasmuffen mellan grenrör/yrör och pipa läcker. Då kan de bli för hett för temsenorn på gaspådrag och vid gasavsläpp kyldrag mot piptemen.Känner sensorn av att pipan blir kall drar den ner på soppa och senarelägger även tändningen, då blir bränsleluftblandningen för snål så de rusar.Jag rev o letade tjuvluft vid vevaxeltätningar och insugsgummin innan jag såg oljekladd under pipan. Tätningen mellan luddämpare och pipa ska man nog också byta om den läcker på polaris 850 som även har tempsond i ljuddämparen. Jag vet inte om brp har tempmätning i ljuddämpare?
Annars är väl tps sensorn känslig på brp 850 de kan gå väck på 100 mil har jag löst.Tps på polaris 850 går aldrig väck ta i trä .En tps givare som ger fel värde kan ge både för fet eller för snål gång. Snål = rusning.