Hög tomgång xp 800

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Tjena, har en xp 800 som tomgången och varvet efter man håll stumt ett tag och sen släpper gasen blivit konstig på sen jag bytte till 20 på lågfarten. (har läst tråden hög tomgång rev) och tycker den inte riktigt passar in på mitt problem därför gör jag en ny tråd. Tomgången ligger på 2100 - 2200. När man kört puder och hållt fullt ett tag och sedan släpper gasen stannar den på 3500 - 3700 och sjunker sedan till 2200. Tycker den förövrigt är mer svårstartad varm som kall också, varvar som en tok när man startar den kall tills den blivit varm. Är nästan helt säker på att den inte drar tjuvluft då de inte va såhär innan med 17.5 alltså + att jag har sprutat startgas runt variatorn och gummina men ingen skillnad på varv. Är det nån som vet vad jag ska tänkas göra? Bränsleskruvarna? Ska jag skruva ut dom ett kvarts/halvt varv så den får mer bensin på tomgång? tacksam för svar!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Håller på att renovera en 800r som (då den kördes kall) kändes som om den fick gashäng. Kändes som om trottlarna var tröga tillbaka då den kördes kall.

Sprayade startgas runt allt men inget. Stiften var fina.

Slutet på säsongen så plockade vi lös variatorn och ser då att den tryckt ut fett pga en trasig packbox.

Vi plockade ut motorn på bänken och upptäcker att det är hål i bägge insugningsgummina.
Packboxen var ju som sagt slut men det fanns kvar fett på lagret (inte mkt men ändå)

Insugningsgummina hade hål i underkant men såg i övrigt fina ut.

Säger inte att det är vad som är med din maskin men...
 

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Okej, joo så kan det ju absolut vara trottlarna går ej trögt dock, men maskin har bara gått 230 mil... Åh de va ju int såhär innan jag bytte till 20 lågfarts. Mera svar tack! :) Har tagit lös primären också föresten och kikat, packboxen såg kanon fin ut!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej det gjorde inte polarns heller, det kändes! som om trottlarna hakade upp sig då den fortsatte varva efter man släppt gasen.

Det var insugningsgummina som var trasiga. Nu har vi inte provat den än så jag ska inte svära på att det var orsaken men trasiga var dom..

Blir provstart så snart jag får tid att gå ut i garaget och slutföra ihopmonteringen.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Kolla insugsgummin väldigt noga, på REV så brukade det släppa lite överallt men de fåtal jag läst om som har haft hål i insugsgummin på XP 800 har varit i underkant och det är väldigt svårt att se.