Hög tomgång xrs 800 07

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tjo har en polare som har hög tomgång kall som varm.
Den ligger runt 3000varv tills man typ bara nuddar choken då går den ner på ~1500 till han gasar till då stiger den till 3000 igen.

Nån som har någon idé om vad det kan vara för problem?



Samt undrar han även om det går bra att köra på 98 istället för 95.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sök på flatside så finns det hur mkt som helst att läsa om problem med tomgången

Ang bensinen så är svaret: ja
Så länge skotern inte kräver racesoppa så är det aldrig fel med 98. Däremot är det lite onödigt då den kostar mer och gör ingen märkbar skillnad på en originalskoter.
 
W

wettrob

Har haft samma " problem " som din kompis, lågfarten är 17,5 standard vilket gjorde att vissa maskiner hade hög tomgång tills man duttade på choken som du skrev.
Sitter 20 i lågfart nu och den har inga tendenser på att göra något sånt igen, men ska byta tillbaka till 17,5 då jag upplevde att den blöddra när man kört sakta en bit.

Ang bensinen så har jag blivit rekommenderad att köra med 98an istället för 95 då den ska vara bättre och ska vara bättre för förgasarna då det bildas något belägg med 95 oktan (??).
Men ang bensinen så märker man absolut ingen skillnad mellan 95-98, iaf inte jag.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det skumma är ju att när han köpte den så var den på normal varv, visst det var +grader då osv.
Men problemet uppkom nu sist han fraktade den på släpet då han skulle ta en testsväng.

Tänkte bara om det kan vara något som har skakat till å lagt sig fel eller dyl?

Men ska läsa på lite om flatside och se om man lyckas fatta något och ge han några tips :)
Men vi ska ut å köra på lördag , tror ni att det är "farligt" att köra för han då även fast tomgången har lagt sig där?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har last lite nu här på forumet och som jag förstår det så är det antingen tjuvluft, bränsleskruven står inte lika på båda förgasarna eller att den måste bestyckas om. Är jag inne på rätt spår då? :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mja jo på sätt och vis men normalt om den drar tjuvluft så är tomgången hög tills du duttar på choken men sen stiger den igen även om man inte rört gasen.

När du startar skotern och det är kallt ute så går skotern lite magrare. kall luft = mer syre = mindre bränsle, tvärtom med varm luft.

Bestycka upp lågfarten och riskera att den går sämre eller lära sig leva med att man får dutta choken då och då.

Tjuvluft kollar man med startgas men det bästa sättet är att helt enkelt montera lös insugningsgummina och kolla. Den drar inte tjuvluft genom packboxarna normalt då det är fettade vevlager. (Om man borrat för oljesmörjning måste man kontrollera packboxarna också)

Till sist, kontrollera stiften då och då dom första milen körning. Var vaken på skenade tomgång (som inte hjälps av chokedutten, nytt ord?!?)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okey, Tomgången ökas inte efter man har "chokeduttat" den, bara efter man har gasat till.

Läste också att det verkar vara ett förekommande problem med just flatside förgasare,
Men på lördag så får vi kolla tändstiften efter vi har kört nån mil och se om den behöver bestyckas om.

Men då vi kommer i princip bara köra i all puder som har kommit i skellefteå så lär man inte ligga så mycket på just lågfarten. Men ska kolla ändå!
Får ta med mig startgas också för att utesluta det.

Han är inte så duktig på att skruva själv och han bor 16 mil bort så jag får glo på det då ! :)

Men tack för hjälpen ändå! Och kommer ni på något mer man kan kolla medans han ändå är där så uppskattar jag att ni skriver det :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Då den nu började tjuvdra luft (tror vi).
När vi skulle köra så ökade tomgången upp mot 3000varv , då duttade han på choken och den gick tillbaka men ökade sakta igen mot 3-3500..

Han har kollat insugsgummina och dom var som nya.
Hur kollar man packboxarna lättast?
Sen så såg han att korgen till reedventilerna var ganska så nötta i överkant, har det någon inverkan?

Fler tips mottages gärna då vi ska till fjällen på nyår och vill gärna att den ska funka då..
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
spraya startgas runt vevaxeln, bakom variatorn.. Rusar den upp mer då, har du läckage där. Och då är troligen inre packboxen väck = fettet i lagren sugs in i motorn och lagret skär som följd. Dvs det skapar jobb och bara öppna plånboken.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
drar dem tjuvluft ur packboxen så innebär det att den inre packboxen har gått sönder samtidigt som den yttre läker = inte särskilt sannolikt

Men om det är så så måste du klyva motorn och pressa isär veven för att byta dom inre packboxarna.

Hur ser stiften ut?

Är stiften oboybruna så skulle jag provat bestycka upp en storlek på lågfarten och kört så. (om nu inte packboxen läker fett)

Är det den yttre packboxen på PTO sidan som gått sönder enbart så kan man byta den utan att klyva motorn
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ena felet hittat, förgasarna var full i skit så nu efter rengöring så har den bra tomgång.

Men han tycker fortfarande skotern känns slö för att vara 800 , som att det fattas massa hästar i den.
Kan det vara så för att det var smutsig soppa i den? Därför den går slött.
Eller kan det vara något med tändningen?
Tips ? :)
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
drar dem tjuvluft ur packboxen så innebär det att den inre packboxen har gått sönder samtidigt som den yttre läker = inte särskilt sannolikt

Men om det är så så måste du klyva motorn och pressa isär veven för att byta dom inre packboxarna.

Hur ser stiften ut?

Är stiften oboybruna så skulle jag provat bestycka upp en storlek på lågfarten och kört så. (om nu inte packboxen läker fett)

Är det den yttre packboxen på PTO sidan som gått sönder enbart så kan man byta den utan att klyva motorn
För att byta inre packboxar behöver man väl inte pressa isär veven? Dock måste man pressa av de yttre lagren.. Mig veterligen alltså, då jag just gjort denna operation. Därimot finns det två "packboxar" in mot oljebadet till vatten och oljepumpen..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
För att byta inre packboxar behöver man väl inte pressa isär veven? Dock måste man pressa av de yttre lagren.. Mig veterligen alltså, då jag just gjort denna operation. Därimot finns det två "packboxar" in mot oljebadet till vatten och oljepumpen..
Bra att du förtydligar/rättar!
 
W

wettrob

Nu är det bytt tillbaka från 20 i lågfart till 17,5 och förgasarna är kollade.
Nu beter den sig som tidigare, stannar på ca 3000-3400 varv tills jag duttar på choken.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Polarens var likadan tills tillslut så gick aldrig tomgången ner fast då var det massa skit i förgasaren så nu efter rengöring har han bra tomgång , och han har satt in 20 i lågfarten också.

Men problemet kvarstår fortfarande att den känns "helt slut"
Tom. åf tyckte att den kändes konstig men dom hade ingen tid att kolla den nu ordentligt.
Men det var bra komp å allt i den.

Nån som vet vart man kan tänkas börja kolla?
Hur ställer man tändningen i dom eller sitter det i mpem boxen enbart?