Högkamsmatta = ledförstörare, en myt

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
På dagens sladdrunda Arne-Börsttjärn-Nötmyran-Bäcken-skoterstugan samt en bit mot sunderbykraftledningen blev jag omkörd strax före skoterstugan av en person som jag bytte några ord med, han hade bla. kört efter mitt spår från Sävast

Han hade en muskelmaskin med 61mm kammar på mattan och jag får väl erkänna att jag hade vissa farhågor när jag vände hemåt MEN efter de ca 10km som han kört efter "min" nysladdade led fanns inte en enda grop/dike eller "dygnhög", mao var fortfarande helt nysladdat!!!!!

All heder till en sådan förare som dessutom visade att det hänger på det som finns mellan styret och dynan om leden ska förstöras eller ej och inte kamhöjden

Att han oxå hade för avsikt att bli medlem i vår klubb gör inte saken sämre

Mysiga bäcken


Nya leden mot Nötmyran
 

arR2

Aktiv medlem
4 mar 2010
78
0
6
Bodsvedjan
Så sant man behöver ej riva upp leden, bara för att man har maskin för det. Bra jobbat runar. Skall komma igång och sladda snart.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fint som faaan.

Hoppas kunna komma igång och sladda snart jag med.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Man kan förstöra leder exakt lika bra med en lång bredbandad som en kort sportmaskin med höga kammar, för att hålla lederna fina krävs det 2 huvudsakliga saker, 1 gediget arbete(här finns det överflöd med sådant) 2 Att folk använder den tillgång dom har i huvudet när man kör efter gemensamma leder då spelar det ingen roll vad man har för maskin.
har själv hunnit sladda en hel del led-mil i föräldra hemmet
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Av egen erfarenhet tycker jag en 32matta förstör leden betydligt mer än tex min 44, 32 spinner ju bara å bildar stora högar å långa diken i leden. Och som i detta fallet 61 river ju aldrig leden på samma sett..
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Av egen erfarenhet tycker jag en 32matta förstör leden betydligt mer än tex min 44, 32 spinner ju bara å bildar stora högar å långa diken i leden. Och som i detta fallet 61 river ju aldrig leden på samma sett..
Helt rätt, inget mattspinn = ingen förstörd led, oavsett kamhöjd. Gillar man att mattan snurrar fortare än vad skotern går så går det säkert utm att spinna någon annanstans och inte på leden