Högt varvtal på skotern!

erikaxel

Medlem
7 jan 2011
8
0
1
Har en Arctic Cat ZRT 600 -00 som under dagens skotertur har börjat varva mer än den gjort tidigare. Problemet berör endast låga hastigheter. Tillslagsvarvet ligger runt 4000-4500 rpm. Då hör man att variatorn ”nyper tag” om remmen, men skotern måste upp i högra varvtal (över 6000 rpm) innan den börjar röra sig. Kör man sedan i låga hastigheter varvar skotern mycket, vid 30-40 km/h varvar den någonstans kring 7000 rpm. Ökar man hastigheten till 60 km/h går varvtalet ner till mer normal nivå, ca 6000 rpm. Den beter sig som om utväxlingen inte fungerar förrän man kommit upp i högre hastigheter. Maxvarvet ligger på ganska precis 8000 rpm.


Vid ett tidigare tillfälle glömde jag parkeringsbromsen i när jag körde iväg med skotern. Efter ca 100 meter gick det inte att köra med skotern, utan det började låta konstigt (som att det ”slog” från variatorn) och luktade bränd rem. Vid tre senare tillfällen har samma problem återkommit, två gånger när jag kört fast i snövallar men en gång vid helt vanlig körning. Ljudet har försvunnit efter att jag kört försiktigt på plan mark en kortare sträcka. När jag glömde parkeringsbromsen i var variatorremmen nästintill ny, i dagsläger har den gått ungefär 50 mil. Vet inte om detta kan ha något med de högre varvtalen att göra. Någon som har några idéer på vad som kan vara fel?


Tack på förhand!
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
har du ens kollat hur remmen ser ut nu?
annars kan nog dina variatorer behöva sig en renovering
 

erikaxel

Medlem
7 jan 2011
8
0
1
Ja, remmen ser fin ut. Det går inte att säga mer precist om det är primär- eller sekundärvariatorn som felar? Om det är vikter, fjädrar, eller något annat? Var bör man börja felsöka, primär- eller sekundärvariatorn?
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
rengör variatorerna både primär och sekundär. primären kärvara garanterat. skulle behöva vara lag på att man måste rengöra variatorerna i skotern :D
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
kolla även så att inte primären har spruckit, inte helt ovanlgit på de årsmodellerna.
om du tar i sär primär och sekundär och rengör så hittar du garanterat felet.
 

erikaxel

Medlem
7 jan 2011
8
0
1
Tack för alla svar. Får plocka bort variatorerna snarast. Måste man ha en avdragare för att få bort primären eller går det att lösa på något annat sätt?