Har en Arctic Cat ZRT 600 -00 som under dagens skotertur har börjat varva mer än den gjort tidigare. Problemet berör endast låga hastigheter. Tillslagsvarvet ligger runt 4000-4500 rpm. Då hör man att variatorn ”nyper tag” om remmen, men skotern måste upp i högra varvtal (över 6000 rpm) innan den börjar röra sig. Kör man sedan i låga hastigheter varvar skotern mycket, vid 30-40 km/h varvar den någonstans kring 7000 rpm. Ökar man hastigheten till 60 km/h går varvtalet ner till mer normal nivå, ca 6000 rpm. Den beter sig som om utväxlingen inte fungerar förrän man kommit upp i högre hastigheter. Maxvarvet ligger på ganska precis 8000 rpm.
Vid ett tidigare tillfälle glömde jag parkeringsbromsen i när jag körde iväg med skotern. Efter ca 100 meter gick det inte att köra med skotern, utan det började låta konstigt (som att det ”slog” från variatorn) och luktade bränd rem. Vid tre senare tillfällen har samma problem återkommit, två gånger när jag kört fast i snövallar men en gång vid helt vanlig körning. Ljudet har försvunnit efter att jag kört försiktigt på plan mark en kortare sträcka. När jag glömde parkeringsbromsen i var variatorremmen nästintill ny, i dagsläger har den gått ungefär 50 mil. Vet inte om detta kan ha något med de högre varvtalen att göra. Någon som har några idéer på vad som kan vara fel?
Tack på förhand!
Vid ett tidigare tillfälle glömde jag parkeringsbromsen i när jag körde iväg med skotern. Efter ca 100 meter gick det inte att köra med skotern, utan det började låta konstigt (som att det ”slog” från variatorn) och luktade bränd rem. Vid tre senare tillfällen har samma problem återkommit, två gånger när jag kört fast i snövallar men en gång vid helt vanlig körning. Ljudet har försvunnit efter att jag kört försiktigt på plan mark en kortare sträcka. När jag glömde parkeringsbromsen i var variatorremmen nästintill ny, i dagsläger har den gått ungefär 50 mil. Vet inte om detta kan ha något med de högre varvtalen att göra. Någon som har några idéer på vad som kan vara fel?
Tack på förhand!