höja boggin på ockelbo 4000?

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Tjena!
går det att få upp boggin på dom...tycker den är ganska låg och så fort man ska backa i lite snö så sitter man ju där.. och den bottnar rätt så lätt i gupp...kan det vara fjädrarna(har hittat 2) som är slut eller nått annat?gummibussningarna på sidan har jag bytt och kör med minsta nu...
nån som har nån ide?

tack på förhand!

Mvh Andreas
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ockelbo 4000 skrev:
Tjena!
går det att få upp boggin på dom...tycker den är ganska låg och så fort man ska backa i lite snö så sitter man ju där.. och den bottnar rätt så lätt i gupp...kan det vara fjädrarna(har hittat 2) som är slut eller nått annat?gummibussningarna på sidan har jag bytt och kör med minsta nu...
nån som har nån ide?

tack på förhand!

Mvh Andreas
Ska du ha bättre markfrigång menar du? Isåfall får du sätta fast nya längre fästöron i chassit, för vaggorna till boggihjulsparen. Vet ej om "svingen" så att säga självanpassar sig med högre markfrigång.(Verkar f.ö lättare på gamla Lynx som har riktiga stötdämpare till "svingen" som byts ut mot längre mod). Om den backar bättre tror jag blir svårt att sia om då det sitter ett stag längst bak på svingen där, som hindrar bandet att kliva upp på snön. Bättre komfort kan man glömma. Boggifjädrarna e som dom e. Bara vara uppmärksam så att dom e fräscha. Går det av en sån så följer snart resten efter o då blir Ockeln "lowrider"! :D mvh/ FD "Ockel 400-ägare"
 

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
tack för svar!
är väl som du säger... jag ska kolla upp boggin lite sen då jag ska bättra på lacken på den och se om man kan lyckas göra nånting bättrande...
annars är den väl helt ok att åka på i måttliga mängder,ryggont osv är inga ovanligheter när det gäller ockelbo:)
snön har ju snart regnat bort här i sollefteå så det är väl nästan så man funderar på en fyrhjuling som åretrunt maskin...tragiska vintrar nuförtiden...

Mvh Andreas
 

ockelbo-4000

Medlem
27 sept 2008
6
0
1
sundsvall
hej ja hadde samma problem de va 2 boggi hjul som låg neråt och då ja vende dom upp så vart de mkt betre. jo har monga gummi ringar/dempare gåt av? och om de inte hjelper med back problemet så skär ut en liten ruta i stänk lappen å haka fast den i kroken.