Höja dynan, bilder

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag sitter o funderar på att höja dynan på min maskin (MM700), så man kommer ifrån Yamahas "fosterställning".

Synpunkter tack!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag håller med. Variant 2 ser bäst ut.
Jag tog lös dynan idag. Ska fundera ut hur jag ska bygga. Kallskum verkar vara materialet som gäller. Vilket "tyg" passar att klä dynan med? Det bör ju tåla pepparn och vara vattentätt, antar jag.

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
jo 2:an ska du ta:) funkar det inte med att sy om orginal tyget lite? fast det kanske blir för tight. tror ändå det hade blivit bäst. :D

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag håller med. Variant 2 ser bäst ut.
Jag tog lös dynan idag. Ska fundera ut hur jag ska bygga. Kallskum verkar vara materialet som gäller. Vilket "tyg" passar att klä dynan med? Det bör ju tåla pepparn och vara vattentätt, antar jag.
Sitt/liggunderlag är grejen! Bara att limma ihop.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hej jag har gort en dyna till min sxr. Material är markisolering, byggskum, vattenbaserat kontaktlim, skumgummi och en plywood bit.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Absolut enklast vore ju att du plockar av överdraget och sedan tar de material du har tänkt använda och limmar de ovanpå. Sen formar du det så de ser bra ut, lägg ner mkt tid på formen då 99% av alla som gör nya dynor gör dom så förbannat stygga. Sen här du har den form du vill ha så kan du ju alltid höra med en sadelmakare lr nått vad denne tar för att fixa överdraget så de ser bra ut :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Absolut enklast vore ju att du plockar av överdraget och sedan tar de material du har tänkt använda och limmar de ovanpå. Sen formar du det så de ser bra ut, lägg ner mkt tid på formen då 99% av alla som gör nya dynor gör dom så förbannat stygga. Sen här du har den form du vill ha så kan du ju alltid höra med en sadelmakare lr nått vad denne tar för att fixa överdraget så de ser bra ut :)

Exakt vad som är planen.
Om jag ska göra detta så är ambitionen att det ska se fabriksgjort ut från Yamaha.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag pratade idag med en tapetserare i Umeå. Han klär bl a om skoterdynor.
Han föreslog att lägga in ca 4 cm ganska hårt material under befintlig dynklädsel. Fördelar med det enligt honom:
1. Dynan höjs med 4 cm + att man inte sjunker ner = man sitter uppåt 7-8 cm högre.
2. Klädseln behöver inte sys om. Ev. bara lite.
3. Ser original-likt ut.
4. Och blir tydligen en klar förbättring av sitthöjden.

Kostnad ca 1000 kr.
Jag tycker det låter som ett rimligt alternativ. Rimligt om man ser till resultat vs. kostnad vs. arbetsinsats.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag klämnade in min Vectordyna mera stoppning och helt nytt överdrag för ett par tusen. Helt klart att lämna in för att få sömmarna starka och snygga. Min avatar är skotern med omklädd dyna, fick den där nya Nytro känslan i material och körställning.
Den svarta ytan är lite "sandpapperslik", mindre halkig.

Före:

Efter:

Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Blev riktigt snyggt :) Den ser bara lite bred ut på sidorna, men de kanske är bilden som luras?
Vad är de för material den är klädd i? Är sugen på att göra om min dyna lite ja oxå men är inte helt säker på vad för material man ska använda.. Fusk läder? galoon? Lr vad ska man ha för material?

Edit:
Ungefär såhär hade jag tänkt mig. Kanske inte riktigt lika men :)

Original:

Idé:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Den är lite bredare men det var så jag ville ha den, 38år snart gubbe :D
En typ av konstläder som klarar kylan, men ta kontakt med tapetserare så har dom prover som du kan klämma och känna på.
http://www.hanngrens.nu rekommenderas dom gjorde om min dyna hösten 2008 och den känns fortfarande som ny.
Jag valde stoppning mm och ritade ungefär hur jag ville ha färger och höjd på dynan samt printade lite bilder på Nytron sen ringde dom efter nån vecka att den var klar. Dom förstärkte med tjockare konstläder där dom vet att problem kan uppstå mm.
Dom löser säker era problem med paketskick :)