Jag hade en -98 venture och de var ju rent jävulskt dåliga i snö. Jag sålde den men jag har hört i efterhand att problemet är attackvinkeln på mattan och kamhöjden. Om man flyttar bak boggien en aning så blir det bättre attackvinkel. Det borde finnas mycket skrivet om detta på nätet tycker jag. Jag tror inte att en höjning hjälper över huvud taget får då bör du ju få ännu sämre attackvinkel.
Jag hade egentligen aldrig problem att skidorna dök utan den grävde ner sig helt utan anledning kunde man tycka och hängde upp sig på fotstegen. Jag ser samma symptom på farsans polaris classic touring -02 och det är väl synnerligen jämförbara maskiner. Den är väl snäppet bättre än venturen + att mattan har 32 mm kammar. Den är dock fortfarande värdelös utanför leden. Den mattan har bara dåligt grepp på alla fören. Så om du byter matta, välj en som har bra grepp för det skiljer en hel del. Jag vet inte hur höga kammar det går att klämma dit på en venture. Det är väl 25 eller 28 mm original har jag för mig. Mycket mer än 38 kanske blir svårt. Vad hade MountainMax versionerna för matta? Drivaxel och boggie från en sån borde ju gå få dit enkelt.