Höjjare på Mountain Cat -02

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har tänkt sätta på en höjjare på min skoter.

Hade tänkt tillverka en själv. Vad jag undrar är hur mkt man kan höjja styret på Mountain Cat 2002 utan att behöva förlänga saker? Jag vill ju så klart ha en bättre ställning när jag står upp men vill fortfarande kunna sitta ner och köra. Jag är strax över 180cm lång, så jag tänkte att 2-3'' kanske blir bra. Elr ska jag satsa på lite högre?

Hade tänkt mig en sån här.

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Jag har en mountaincat 800 -01 o hade oxå tnkt höja styret, men jag vet inte om vi har lika originalstyre. Vart har du hittat den där höjaren?
Jag hade tänkt mig minst 4 tum med risk för att man får lite skum ställning när man sitter ner.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hittade höjjaren på en amerikansk sida. http://www.olesmachine.com/

Har tänkt att göra en egen sån. Vinkeln är ju till för att det ska höjja rakt upp då fästplattan på styrstången är vinklad mot föraren.

Vi har inte samma styre om ja inte mins fel, är iaf säker på att mitt styre är lite högre än ditt

Har ingen bild där man ser riktigt men här ser du iaf lite

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Ah, du har det där nyare styret, jo, vill inte ha en höjjare som bara förlänger styret, då får man ju sitta längst bak på dynan, rakt upp ska det. Ett tips för att kolla hur myckt kablar o grejjer räcer til för att höja är ju bara att skruva loss styrt o sen hålla upp det tills kablar är i sin längsta längnd typ, tänk dock på att det kan behövas lite extra när styret ska vridas på.

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Det är väl till 100% en smaksak, har sett en ställbar höjare nånstans men kommer inte ihåg vart just nu, det vore det optimala. Svårt att veta innan man provat, men be en polare mäta medans du sitter med styret i näven o spekulerar om den optimala höjden.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hittade dom här ida.

Ska göra en liknande fast utan fästen för styret där uppe. Hade tänkt att ta styrfästet som sitter på från fabrik och sätta de längst upp.

En snabb skiss.

De syns väl inte så jätte bra med ni förstår nog vad jag menar..

Åter till frågan i första inlägget. Finns det nån här som har nån aning om hur högt det går att höja? 3'' borde väl gå utan problem?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sitter en hemgjord höjare på prowlern med ungefär samma princip som den du visade. Tre tum brukar det vara vanligt att det går att höja med standardgrejor iallafall.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Tog loss styret ida å kollade. 1'' går utan problem sen blir de lite svårare.. Ska höra med farsan om hur mkt jobb de skulle bli att förlänga elkablarna som verkar va de stora problemet.

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Ska göra en liknande fast utan fästen för styret där uppe. Hade tänkt att ta styrfästet som sitter på från fabrik och sätta de längst upp.
Orginal har väl genomgående bultar med mutter under?

Höjjaren ska vara 76 x 51 mm för att passa i orginal fästet iaf..

02an jag har i garaget har iaf 2" höjjning nu utan att ha förlängd något men jag ska ta bort den och sätta en pivot istället..
Liknande jag hade på min -01a

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Japp 51mm kortsida..
jag gjorde höjjare till crossen i somras 25mm breda har då hållit hittills men då är det grövre bultar som går genom dom..

Du måste ju isåfall byta överfallen på orginal kronan för att din ritning ska funka då dom har försänkta bultskallar..

Letade en närbild men det ligger nog på den stationära..
Det är iaf en f7 höjjare(kommer inte ihåg höjden) med avsmalnade överfall på sidan som sitter mot styrkronan och urfrästa(så dom blir runda bulthålen) överfall upptill sen monterat med insexbultar..

Kanske ska lägga till att på -01an färlängde jag broms slang, gaswire och kablar...

Last edited: