Halv mask neopren. Vettig?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Söker en vettig halvmask i neopren.

Har kollat runt lite utan att ha hittat nå vettigt.

Tips?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Scotts hel eller halv, ex finns på t ex Stenmarks http://www.stenmarksmaskin.se/?gclid=CNyLvJ_X_pcCFcse3godVTQwCw.

Egen erfarenhet av halvmask är att de alltid vill glii...da sakta nedåt.

Använder vid behov Scotts helmask och vill man inte platta till öronen under Peltorn så går det att klippa 2 strategiska hål(måtta med den påtagen och tillrättalagd mht stretchen så man slipper skav bakom öronen, sedan bara fålla eller för den saken bränna så det inte remsar sig.

http://www.skoterdelen.com/default.aspx?main=/ansiktsmask-oxford-toasty--p-13074-c-1183.aspx

Varm å skön. Neopren runt näsa/mun och flece nere vid halsen.
Men den såg inte fel ut och säkert varm och skön, MASKEN alltså:blink1:

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Säger bara en sak" Scott Wind Warrior Hood, det bästa ansiktskydd jag någonsin ägt!
Funkar från plus grader till minus 25. mycket trevlig mask.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Köp en helmask av nåt slag.. jag hade en halvmask innan o jag blev bara irriterad när man skulle dra på sig hjälmen då den satt över hakan när man va klar, ett massa petande och tillrättande bara så köp en helmask.. neopren helmask kan rekomenderas starkt http://www.m-performance.com/Sidor/2008Facemask.htm + ett utandningsskydd som Danan länka till är en oslagbar kombination

Last edited:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
De där halvmaskerna är ju värdelösa när de bara åker ner, dels när man tar på sig hjälmen och dels när man åker. Helmaskerna är ju istället dumma pga att det blir trångt under hjälmen, vissa kanske har köpt hjälmar som är anpassade till det, men jag använder hjälmen till annat också.
Jag har en halvmask från Snopro med gummiband som går i kors över skallen, den täcker även pannan. Hittar den inte hos Duells nu, men det är de som har sålt den förut. Åker inte ner, och är inte trång under hjälmen. Försök få tag på en sån, eller sy dit egna band.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Helmaskerna är ju istället dumma pga att det blir trångt under hjälmen, vissa kanske har köpt hjälmar som är anpassade till det.
Klipp dig så passar en 0.6 mm tjock tygbit jag lovar =P

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag har köpt en Peltor hjälm som jag ska använda masken med.

Så jag tror hjälm en blir för liten om jag tar en helmask

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inga problem med t ex Scotts helmask då allt runt huvudet, dvs "kalotten" är i någon slags tunn lycra, tillhör själv "storskallefolket", sitter hjälmen bra "barhuvad" så rymmer du masken också utan problem

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Har en scott neopren halvmask.. den fungerar utmärkt, har inge problem med att den åker ner under körning dock så måste jag dra upp den efter jag tagit på mig hjälmen. Skulle dock köpt en scott helmask :) det som sagt tunnare material över huvudet så är inge problem att få plats i hjälmen med dom jag testat iaf.