Handskar, vad rekommenderas?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag håller på och letar handskar och utbudet är lite för stort. Jag vill ha ett par vattentäta fingerhandskar som är smidiga och lite fodrade för friåking. Håller de sig bara torra så borde handvärmarna hålla händerna varma. Jag hade någon Klim handske förut och den var väl OK så länge den var hel men en sak jag retade mig på var att händerna gled runt på fodret. Sen var insidan av någont sorts galon så det sprack efter en säsong och när det väl var trasigt så gick det ganska fort att de började läcka in fukt = frös ihop och blev kalla. För transportsträckor och riktigt kallt väder har jag tjockare vantar för.

Klim Powerxross har jag kollat på och de verkar OK. De satt bra och ska enligt Oktan vara riktigt bra.
Även Ski-doos Sno-X var sköna och satt bra.
Lynx hade ett par orangea handskar som också var riktigt sköna och jag hörde någon som skröt om dem i fjol. De kändes nästan lite väl tunna dock.
Tobe Capto Undercuff känndes sådär. Stora steg mellan storlekarna så ingen passade perfekt...ungefär som deras overaller...(jag är väl vanskapt för på både handskar och overall så är medium lite förliten och large är lite för stor...)

Vad har ni för tips?

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Haft klim handskar å dom håller ej i långa loppet.

Kör nu med Tegera 9122 tror jag det är. Och dom har tillräckligt med fingertoppskänsla för att göra mig nöjd. Sedan har dom en riktigt bra greppyta och är vattentäta. Samt är priset för dom lite över 200:- så man kan köpa 7-8st för priset av klim handskar.
Hållbarheten verkar också vara bra så jag är jättenöjd med dom!

Har också två par Tegera 295 och dom har ej lika bra grepp. Gillar 9122 mera.

http://www.ejendals.com/sv/produkter-och-tjanster/handskydd/vinter-och-kyla/

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag kör också med arbetshandskar efter tips förra året. Det fördelaktiga priset gör att man har flera par med sig och fortfarande har råd att tanka. Jag har reserverna i en väska under huven = varma å goa handskar hela dagen om man vill.

Jag kör med

EUREKA PU GRIP WINTER WATERPRO

och

Tegera 9128

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Även jag kör Tegera mem gillar 297 då de är längre och tätare runt handleden, kommer inte in snö den vägen.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Man kanske måste åka på swedol eller liknande och känna lite på tegera handskarna. Fanns ju ganska många modeller att välja bland.

Vantar funkar när man kör på transportsträckor men blir det lite mer tekniskt så funkar det inte för min del. Däremot så håller man ju värmen bättre då så då är behovet för riktigt varma handskar mindre, förutsatt att de håller sig torra. Blir de minsta lilla blöta så brukar det mest bli en isklump tillslut som suger ur värmen ur kroppen.

Just nu har jag ett par tunna Bula-handskar för 99:- på xxl och värmemässigt funkar det men de blir blöta.