Handtagsvärme?

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hej! :ciao:ska montera handtags å tumvärme på skoter hade jag tänkt då dä blir lite kallt ibland annars!:hahaha: Min fråga är nu vart i från man brukar ta ström till detta på gamla skotrar! Har en 86ans lynx om dä kan vara till någon hjälp!:rolleyes: Tacksam för alla svar! MVH/ Hampus!:beer:

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Du borde kunna ta ström från voltregulatorn, den sladden som går till belysningen på skotern. Och montera en strömbrytare mellan handtagsvärmaren.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja då kunde ja göra som jag trodde då! :rock: men tack för så snabbbt svar!:beer:
Nu till en annan fråga! hade tänk å slänga på ett batteri när man ändå håller på till backlyse å lite sånt.
Men är det någon ide å koppla in batteriet på skotern elsystem elr bara ha det i lådan å dra sladdar direkt till det från t.ex. backlyset?:hmmmm:
Tänkte att man kanske får bättre lyse fram oxå om ja kopplar in det på elsystemet då dä är lite dåligt lyse framåt på låga varv!:confused: hur ska man koppla in det i såfall? hoppas ni fattar vad jag menar! ;)

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Du får nog förklara dig lite bättre. Med ett batteri i skotern så lär du ska fixa så det får laddning.

Du gör på samma sätt att från voltregulatorn tar du ström, sedan köper du en likriktare och kopplar på. och sedan vidare på batteriets plus pol. Då har det laddning. Sen är det väl bara att koppla all el från batteriet om du så vill.

Likriktaren måste du ha för att batterier bara laddas med likström. Och från voltregulatorn kommer det växelström.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Okey! då fattar ja hur jag ska koppla! kanon!:rock:
Anledningen till att jag tänkte sätta på ett batteri är för att få jämnare ström till framlyset så det inte ska bli så svagt när man har låga varv på motorn samt för att det ska orka driva backlyset överhuvudtaget!

För utan batteri så lär väll inte elsystemet på skotern driva både lyse fram+bak samt tum å handvärme? elr har jag fel?:hmmmm2:

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Okey! då fattar ja hur jag ska koppla! kanon!:rock:
Anledningen till att jag tänkte sätta på ett batteri är för att få jämnare ström till framlyset så det inte ska bli så svagt när man har låga varv på motorn samt för att det ska orka driva backlyset överhuvudtaget!

För utan batteri så lär väll inte elsystemet på skotern driva både lyse fram+bak samt tum å handvärme? elr har jag fel?:hmmmm2:
Det vågar jag inte säga något om. PMa om du behöver hjälp med att få laddningen till batteriet elelr nått så kan jag hjälpa dig så gott jag kan.