Har du hjälm när du åker?

Har du hjälm när du kör skoter?

• Totalt antal som röstat
    215

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Har du hjälm när du åker skoter? Det är juh trots allt inte något krav.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
yes, jag kör med hjälm... inte bara för det är bra att ha.. känns mer seriöst också :)

dock kan jag strunta i hjälmen ibland om man bara ska bort på pizzerian ca 400 meter bort men det är näst intill max jag kan köra utan hjäm också... och jag är väl medveten om att även på dom där ynka 400 metrarna så kan även olyckan vara framme men men :)

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
självklart kör jag med hjälm då det skyddar skallen och mycket varmt att ha på sig.
Det är en sak att gammla gubbar inte har hjälm då det oftast inte är så höga hastigheter men kommer man på en nyare sportskoter så ser det bara töntigt ut utan hjälm

Nikki_sixx

Aktiv medlem
3 jan 2008
56
0
1
Hudiksvall
Självklart! Det är inte bara för säkerhets skull utan också för värmen. För 6år sen körde min granne in i en brygga och han hade kanske varit vid liv fortfarande om han hade haft hjälm. Man kan så klart inte veta det säkert men chansen hade nog varit större i alla fall. Han efterlämnade 6 barn... R.I.P Kjell-Åke

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Självklart! Det är inte bara för säkerhets skull utan också för värmen. För 6år sen körde min granne in i en brygga och han hade kanske varit vid liv fortfarande om han hade haft hjälm. Man kan så klart inte veta det säkert men chansen hade nog varit större i alla fall. Han efterlämnade 6 barn... R.I.P Kjell-Åke
R.I.P :(

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Alltid hjälp och ryggskydd.
Stug grannen skadade sig rejält i våras när han körde utan hjälp :-(
Så onödigt.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
I de flesta fall, ja. Undantagen gäller ungefär när man skall leta sig en grillpinne och inte orkar gå eller kör upp skotern på släpvagn.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Jag använder hjälm till 99,9%. Kan hoppa över det vid tillfällen som endel redan nämnt så som köra på/av släpvagn, hämta sig en grillpinne i skogen en bit från eld platsen etc.
Men jag använder inte hjälmen i första hand som ett skydd utan snarare för att det dämpar ljudet,varmare än mössor och vissa hjälmar är ju riktigt snygga också =)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
givetvis har man hjälm, både varmt och skyddar! sen är de ju alltid kul med något snyggt på skallen:)

E

ejwbegysv

När jag kör runt med ledsladden så kör jag utan hjälm... annars är det 100% hjälm på... Även kortare turer till grannen... Är väldigt noga med googles också då jag har några rikigt stora repor från grenar på några av mina linser...

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
joo det har jag, tycker de är mycket mer bekvämt med den på, och den hjälper mkt ifall nått skulle hända, och de ser mkt snyggare ut tkr jag :)

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Självklart!

Det finns dock ett tillfälle då jag sällan har det och det är när jag är ute & släpar leder.

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Kör med hjälm på trots att jag är 42 år och kör fläktis alltså inte så fort. Hjälmen är bra hörselskydd också då fläktkyld maskin låter mer än vätskekyld. Måste säga att det är sällan jag ser yngre förare utan hjälm vilket måste visa på bra omdömme enligt mig.