Har jag fattat det här med koll av bestyckning rätt?

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag vet att det finns flera trådar där det står hur man gör (hittar inte trådarna) men jag vill bara veta om jag har fattat det hela rätt.

När man ska kolla bestyckningen på huvudmunstycket ska man alltså köra full gas i ca 3-400m och sen stänga av i farten för att kunna avläsa tändstiften någorlunda korrekt? Tar inte kolvar/ringar ganska mycke stryk av att man stänger av den när det jobbar med högsta varvtal?
Gör man på samma sätt om man vill kolla hur mycke bränsle den får när det går tungt som i tex lössnö ?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Om det är en vätskekyld motor är det alltid säkrast att kolla färgen på kolvtoppen. I en fläktkyld motior är det ok, men tändstiftets avläsning i en vätskekyld ger inte en helt säker bild då kylningen kring tändstiftet oftast är väldigt effektiv.

Normalt skall man ju låta motorn gå på tomgång en liten stund för att avsvalas men för att testa bestyckningen har man ju inget val.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Helt korrekt. Full gas några hundra meter så stiften tar färg, sen ska du döda den i farten och hålla full gas ända tills du står still.
Men det kan bli problem om du har en nyare skoter, då är det nästan helt omöjligt och läsa stiften. Har du en gammal förgasar motor så funkar det yppeligt bra.

Har gjort så på mina två vätske kylda motorer jag haft, Polaris 500 och Rotax 670..
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Helt korrekt. Full gas några hundra meter så stiften tar färg, sen ska du döda den i farten och hålla full gas ända tills du står still.
Men det kan bli problem om du har en nyare skoter, då är det nästan helt omöjligt och läsa stiften. Har du en gammal förgasar motor så funkar det yppeligt bra.

Har gjort så på mina två vätske kylda motorer jag haft, Polaris 500 och Rotax 670..

Ja precis jag har ju en -01 800 med förgasare så det bör ju fungera ganska bra! Tack för bekräftelsen :)