har köpt en avgastemp , vad ska jag ställa in den på? =)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tjenare! Som sagt har nu beställt min avgastemp som kommer om 1-2 dagar!
Det är en koso dual jag har beställt.

Hur varm får skotern gå innan den ska varna?
Vet inte hur varm en pipa är så det blir lite svårt att ställa in den :/

Skotern är en Snopro 440 05/06

Tack på förhand /puttefnasken

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
som i flera andra trådar då de frågats så beror det på hur långt ifrån kolv du monterar den och villken skoter det är.. så montera som det står, ut o kör o titta så stiften ser fina ut, kör fullgas så mycke du tycker är okej o läs av vad som står o ställ in några grader högre än de

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jag har läst i "the high preformance twostroke engine av DR Jhon Dixon" att max temperatur på en 2t maskin är 675 grader. jag känner folk som kör 700. och en som kör 750 men den har skurit 4 gånger på en vinter och han fattar inte varför. så ställ den på 675 om du vill att de ska hålla.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
gör en lång fulgasrepa och kolla vad den visar , då vet du ju vad du kört med och vad som fungerat , titta även på stift och kolvtopp och om allt ser bra ut ställer du den just lite högre , bry dig inte om vad det det står i ngn motorcyckel 2 taktsbok , ett ex : 777 celsius 20 sek fullgas å helt driftsäker , min teori är att tändningen backas på dom högre varven och då stiger tempen i pipan men inte i motorn/kolven , en likande motor med annan tänkkurva tålde bara 1150 innan den spika vilket säger hur mkt de kan skilja i extremfall

Attachments

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
öhm okey :) Verkar ändå som att man ska vara runt 650-700 grader då alltså :) Men får kolla med stiften och se efter :)