Har köpt en Yamaha Venture 04. Slö batteri?

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Hej
Jag har blivit med snöskoter idag och har noll erfarenhet av vad det innebär
Har aldrig ens provsutit på en förut... Hahaha nån gång måste var första gång..

Idag när vi skulle lasta den ville den inte starta? Alltså den gick slö som när batteriet är slut.. Den startade med startsnöre.. När jag kopplade på Ctek laddare visade det sig att batteriet är fulladdat?

Min fundering är om batteriet även om den är fulladad är slut och därför har inte tillräcklig med kräm för att starta?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, batteriet kan visa full laddning med ändå vara orkeslöst. Det tappar i spänning så fort man belastar det.
Går att testa konditionen med hjälp av en speciell testare som mäter spänningen samtidigt som man kan lägga på belastning.

Men testa att koppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar, blir det snurr i starten då är det batteriet som är dåligt.

Är ganska vanligt att batterier blir dåliga. Många ställer undan maskinen på våren, sen underhållsladdar man inget under sommaren. Då är det lätt att dom tappar stinget.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ctek och andra "intelligenta" laddare brukar ofta bli lurade av gamla halv- eller heldåliga batterier och kan t ex få för sig att batteriet är fulladdat fastän det egentligen inte alls är fulladdat, vägra ladda överhuvudtaget eller göra andra konstiga saker.

Om batteriet är gammalt bör man ladda det med mycket lägre laddström än vanligt, för ett typiskt skoterbatteri på t ex 16 Ah kan det vara lagom att ladda med kanske 0,2-0,5 A (även om batteriet tålde mycket högre laddström när det var nytt).

Man bör komma ihåg att småbatterier av typ skoter- och MC-batterier brukar ha mycket större självurladdning än man är bortskämd med från moderna bilbatterier. Under sommaren kan det vara bra att mäta batterispänningen lite då och då och sätta batteriet på laddning när spänningen har gått under t ex 12,4 V. Om ett fulladdat batteri sjunker under den spänningen på mindre än 2 månader så är det nog inte särskilt friskt.

Om ett gammalt batteri inte är totalt slut kan man ibland rädda det genom s k desulfatering. Men det är inte bara att köpa en desulfator på eBay och tro att det sköter sig självt, det krävs lite "fingertoppskänsla" och intresse, regelbundna spänningsmätningar och övervakning om man ska lyckas.

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Tack för er svar!!
Så det är bara att köpa en nytt batteri i så fall... Jag har inte fått manualer och därför vet inte vilken jag ska köpa.. Vill inte ha en biltema batteri utan en som är bättre och gärna av den typ som är underhållsfritt, dvs inga vatten som ska adderas/kolla då och dä..

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Biltemas batterier brukar hålla fullt tillräckligt bra nuförtiden, även de är av helt sluten typ (alltså ingen vattenpåfyllning).

Forna tiders påfyllbara batterier fungerade ofta onödigt dåligt - oavsett märke - för att de levererades torrladdade från fabrik, och när återförsäljaren fyllde med syra så använde man billigast möjliga svavelsyra som kanske varken var tillräckligt ren eller hade rätt koncentration för att användas som batterisyra. Och det räcker med enstaka promille av olämpliga salter för att förstöra ett batteri!

Typbeteckningen brukar stå på det gamla batteriet.

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Batteríet såg ganska gammal ut när jag demonterade. Skulle tro att det är några år på nacken och därför I vilken fall som helst ska bytas.

Jag har köpt en ganska dyrt batteri, en Deka AGM av sluten typ (Sport Extreme) som enligt säljaren ska vara bättre än originalen Yuasa Y50N18LA0.

Håller på att lada batteriet och snart ska monteras, Det som är lite svår att bestämma är läge för laddning, Jag har en CTEK och har valt vanligt bil läge och inte moped som är för små batterier dvs mindre än 14Ah.

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Laddade batteri till min nytro å hade 11,8v men det klickade bara, för dåligt med ampere.bara att köpa nytt.