Har mina kolvar och toppar spikat sönder? (bilder) :(

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Nu har jag äntligen fått tummen ur och renoverat min cs340 som skar för många herrans år sen. Jag köpte en reservdelsmotor och plockade cylindrar, kolvar och förgasare från den, blocket variator osv använde jag från min gamla motor som satt i cs;en innan den skar.

Igårkväll när jag plockade ihop motorn var kolvarna och topparna fina, men titta här får ni se vad som hänt efter första provkörningen :worried:


högra cylindern


vänstra cylindern


Högra topplockspackningen var helt bränd.


Vet inte vilken topp, men dom är skadade båda två.

Det jävligaste är att dom gamla kolvarna och cylindrarna också ser "sönderspikade" ut, så felet måste ju ligga i tändningen eftersom det följde med trots allt jag bytte.

Man kan tycka att motorn både låta illa när den spikar såpas mkt, men det har den inte gjort vad jag hört, den går även bra (tills den dog). Kan det vara tändspolen som spökar eller tror ni det är cdi;n?

Förresten, det var dubbla topplockspackningar i den nya motorn jag köpte, kan det ha varit för att motverka det här fenomenet? Jag plockade bort två och körde med en på varje cylinder, som brukligt.
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Så där brukar det se ut när en kolvring gått av... eller någon annan metall del som studsar runt i motorn innan den åker iväg med avgaserna.
Så "summa sumarum" kolla dina kolvringar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Det ser mer ut som det är skrot i motorn...
Har du haft isär bottendelen och kollat?

Ytan på cylindertoppen såg skuum ut kan vara reflexer i bilden men det ser skumt ut iallfall.
 

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Det ser mer ut som det är skrot i motorn...
Har du haft isär bottendelen och kollat?

Ytan på cylindertoppen såg skuum ut kan vara reflexer i bilden men det ser skumt ut iallfall.
Ja jag såg det också, men det är bara speglingar från kolven.

Det kan ju vara skrot i motorn, men dom gamla kolvarna och topparna blev ju precis lika, och dom var intakta.

Nu har jag rivit ur motorn så jag återkommer väl senare om jag hittar några fel.
 

stoffe_3

Medlem
19 apr 2009
28
0
1
Stockholm
Hur monterade du kolvringarna? Vad jag hört ska man sätta öppningen mot förgasar sidan. För att förhindra att inte kolvringen fjädrar ut och tar i cylinder väggen på avgasporten. Kanske det som hänt i detta läge?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Hur monterade du kolvringarna? Vad jag hört ska man sätta öppningen mot förgasar sidan. För att förhindra att inte kolvringen fjädrar ut och tar i cylinder väggen på avgasporten. Kanske det som hänt i detta läge?
Stift i kolvringsspåret gör att kolvringen inte kan snurra samt inte montera fel :)
 

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Nytt problem, jag får f*n inte loss svänghjulet på cs motorn. Jag har provat allt och köpta tillslut en tvåarmad avdragare som sitter perfekt, men det går verkligen inte få loss. Jag drar tills jag blir blå och avdragaren börjar också ge upp, men svänghjulet sitter som berget.

Jag har provat att ta loss svänghjulet från min reservdelsmotor och det gick plättlätt... vad i hela helsike får den att fastna?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Såhär:
1.Ta loss muttern, men inte helt, lämna kvar den på halva gängen
2.Sätt dit avdragaren och spänn upp. ORDENTLIGT.
3.Ställ ut skiten i kylan så att vevaxeln hinner bli ordentligt kall om det går att lösa. Annars inte.
4.Värm (elda inte upp spolarna innanför) på svänghjulet med gasol, eller hellre, gassvets. Låt svänghjulet bli ordentligt varmt, men inte tokvarmt. Använd sunt förnuft...
5.Om den inte sprättat lös ännu, ta en LÄTT hammare och knacka till på baksidan av avdragarbulten. Det är snärt som gäller, inte tyngd! Glöm släggan, du slår sönder vevlagren!

Lycka till...