Nu har jag äntligen fått tummen ur och renoverat min cs340 som skar för många herrans år sen. Jag köpte en reservdelsmotor och plockade cylindrar, kolvar och förgasare från den, blocket variator osv använde jag från min gamla motor som satt i cs;en innan den skar.
Igårkväll när jag plockade ihop motorn var kolvarna och topparna fina, men titta här får ni se vad som hänt efter första provkörningen :worried:
högra cylindern
vänstra cylindern
Högra topplockspackningen var helt bränd.
Vet inte vilken topp, men dom är skadade båda två.
Det jävligaste är att dom gamla kolvarna och cylindrarna också ser "sönderspikade" ut, så felet måste ju ligga i tändningen eftersom det följde med trots allt jag bytte.
Man kan tycka att motorn både låta illa när den spikar såpas mkt, men det har den inte gjort vad jag hört, den går även bra (tills den dog). Kan det vara tändspolen som spökar eller tror ni det är cdi;n?
Förresten, det var dubbla topplockspackningar i den nya motorn jag köpte, kan det ha varit för att motverka det här fenomenet? Jag plockade bort två och körde med en på varje cylinder, som brukligt.
Igårkväll när jag plockade ihop motorn var kolvarna och topparna fina, men titta här får ni se vad som hänt efter första provkörningen :worried:
högra cylindern
vänstra cylindern
Högra topplockspackningen var helt bränd.
Vet inte vilken topp, men dom är skadade båda två.
Det jävligaste är att dom gamla kolvarna och cylindrarna också ser "sönderspikade" ut, så felet måste ju ligga i tändningen eftersom det följde med trots allt jag bytte.
Man kan tycka att motorn både låta illa när den spikar såpas mkt, men det har den inte gjort vad jag hört, den går även bra (tills den dog). Kan det vara tändspolen som spökar eller tror ni det är cdi;n?
Förresten, det var dubbla topplockspackningar i den nya motorn jag köpte, kan det ha varit för att motverka det här fenomenet? Jag plockade bort två och körde med en på varje cylinder, som brukligt.