Har ni mössa under crosshjälmen?

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
9 av 10 gånger är svaret nej. Men de riktigt svinkalla dagarna är det gött med nånting under hjälmen när man åker längre sträckor, dock inte en mössa då det bli för tjockt...

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Buff eller en tunn balaclava. Kör nästan aldrig helt utan, mest för jag tycker det känns fräschare.
Har en scott wind warrior hood också med ansiktsmask men det är bara för transport vid 20 minus. Tycker inte jag får åt mig andan i den vid aktiv körning.

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Kör oftast med buff, ansiktsmask typ scott är för varm så den använder jag ytterst sällan. Mössa blir för tjockt i hjälmen.

Buff är bra för man kan ha med sig flera om dom skulle bli blöta och dom är perfekt för att skydda mot vind..samt att dom inte är för varma :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Får du in en mössa i hjälmen är det mycket för stor!! (och "mössan" kan ge hjälmen chans att röra sej)

Ska hjälmen göra sitt jobb "ska det kännas som en våldtäkt att ta på sej den" som en hjälmnasare sa. Och det stämmer nog rätt bra också även om det finns andra sätt att uttrycka det.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Håller med JAAG.
Får du in en mössa är hjälen på tok för stor.

En ny hjälm ska sitta obehagligt tight (men inte så det klämmer och gör ont på något ställe).
Ett bra test brukar vara att dra på dig så liten storlek du kan. Ha den på dig iaf 10min på affären och gör det inte uppenbart ont någonstans är det rätt storlek.

Min MC hjälm köpte jag M. Tyckte den satt tight men funderade om det inte skulle funka med S. Så när jag lite klantigt tappade den så köpte jag en S istället. Sitter som en dröm! Men första gången man drog på den var det lite brytjärn för att få på.

Brukar bara kör med buff (såna man får gratis från fasiken överallt nu och då) och tycker det funkar ypperligt. Men då är jag alltid närmare överhettning än att frysa om huvudet när jag kör skoter. (vare sig jag står still och bryter i skogen eller kör led)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Precis, dom går ut sej en del. Fick sitta ett par tjugominuterspass framför TVn med UFOn jag har nu innan den började gått ut sej så den var behaglig. Sen så efter första skotersvängen då jag fått upp värmen ordentligt så gick den ut sej ytterligare och är snudd på stor nu, (även om jag bytt inredning i den en gång).

Tycker en del verkar bry sej mer om att hjälmen ska se frän ut än att den ska göra sitt jobb. Förutom att den rent mekaniskt ska hantera smällar, (eller närmare bestämt EN smäll) så ska en hjälm vara lätt och sitta bra.

Står valet mellan en bra hjälm eller en sämre OCH ett dekalkit så satsa på den bra hjälmen. Ingen har dött av klistermärkesbrist!