Har privilegiet att kunna köra direkt från tomtgränsen?

Last1

Rookie sledder
7 maj 2015
5
0
0
Luleå
Är ni lyckligt lottade som bara kan gå ut och starta skotern för att sedan köra en sväng? Hur bor ni i så fall? Hus är ganska självklart men bor ni i by eller mitt i "skogen"?

Bonusfrågan är hur ni tankar skotern? Bor ni så pass "bra" att ni kan köra till macken via skoterled? Själv måste jag tanka upp i dunkar och ta med mig hem. Har alltid några 20-liters dunkar redo.:)

Samt en liten reservdunk också!

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Jag bor mitt ute i skogen så jag kan köra direkt hemifrån. För att tanka så måste jag fylla dunkar eller köra en mil enkelväg med skotern

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Villaområde nära stan, men kan köra direkt från tomten och har 300m till skoterled. En kilometer över isen till närmaste mack.

Sent from my iPhone using Tapatalk

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Bor i villa, skoterleden 30m från tomtgränsen, macken är 200-300 meter ifrån tomten. Så ja jag kan köra från tomten :) och leden går även till macken så det är inga problem :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
bor i skogen, skoterleden går mitt över våran tomt så jag kan ta skotern när jag vill. tankar ofta med dunkar men går även att köra till macken (ca 1 mil enkelväg), beror på hur tom jag har kört skotern

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Köpte huset enkomt för att skoterleden gick rakt över ena hörnet.

Att lagligt kunna köra från tomten var huvudkriteriet (förutom priset då). Så garage och sådant har man fått fixa i efterhand.

1,2 kilometer bort stär ok/q8, med skoterled rakt igenom såklart:)

Samma sak i båda stugorna (leden över tomten och led till macken)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag bor vid havet så skulle jag vilja köra från tomten kan jag det. Men som föret och terrängen är här så väljer jag mycket hellre släpvagn inåt landet.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har två hus...vid det ena går skoterleden rätt över tomten bakom ena garaget, så där är förutsättningarna bra-dock är det fem km till macken.
Vid det andra, som ligger mitt emot tidigare nämnda mack, måste jag korsa landsvägen-lite jobbigare, men det går! ;)
Sedan har vi ett ställe i Jorm också, där måste vi numer tanka från dunk, hade ett litet elände att leta fram dunkarna efter att dom blivit flyttade längre och längre in i "bra-att-ha-boden" under fyra-fem års tid. :(
(Edit: Värdelöst vetande-stället uppe i Jorm har vi haft i snart fyra år, under den perioden har jag varit ute här hemma en enda gång. Det har hänt att jag själv undrar varför jag släpar skotrarna fram och tillbaka varje gång jag åker dit...)

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Att inte köpa ett hus som har ett läge med det så kallade privilegiet, när man har skoterintresse är väl det som att strö hö till döda kor?
Skämt o sido..

Bor själv ett stenkast från den sk Bothnialeden, kör självklart från gården.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Bor i en timmerstuga i utkanten av en by, en mil utanför Strömsund i jämtland. Tar skotern direkt från gården, tar den på macken, tar den till jobbet. Leder finns ett par km bort, men roligare att köra utan. Soppadunkar har jag ett par ändå så man kan toppa av efter turenm Och slipper åka in på macken om man ska åt andra hållet. Ändå billigare med hus än lght så det finns inga nackdelar. 😁

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Bor i en liten by, ca 1 mil från "riktig" civilisation med mackar och annat.
Brukar ha soppa hemma, men skulle man vara ute på någon längre tur hemmikring så är det inga jätteproblem att stanna till för att tanka. Och ja, jag kan åka direkt från tomten. Sen om det är krävande, spännande eller rolig åkning beror ju helt på hur mycket snö det kommer. Som i vintras, då det var helt j-la värdelöst med det vita guldet. (Och då syftar jag inte på det vissa drar upp i snoken.)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Bor 1,5 km utanför Hassela, leden går i diket utanför tomten då jag bor bredvid en å som man måste använda bro över.
Ca 2 km skotervägen till macken men tankar oftast dunk i Sundsvall då jag brukar köra på v-power, annars kör jag på macken och slår i en skvätt oktanbooster för å va säker.
Finns tyvärr bara 95 oktan på macken och ibland vintertid så tar det slut på soppa, händer inte så ofta men är det mycket snö, solsken och helg så är risken stor och att ha några dunkar fyllda i garaget känns säkrast.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Bor så till att det bara är att starta och åka. Finns inge märkta leder just här men är inte långt till dem och det är alltid gott om snö så det går att köra utan att åka på väg dit. Är väl ca 1,5mil till macken men kör å andra sidan förbi den dagligen så inga problem att fixa soppan.

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
bor i en lägenhet och och har några hundrameter till närmaste led. Fast nu har jag inte skotern där jag bor. den har jag hos en bekant som bor vid leden :) å han bor inte heller långt ifrån macken. men bra jävla bökigt när man vill ut å åka skoter efter eller före jobbet. byta om hemma, åka till skotern. ut å åka (kanske tanka) sen lämna skotern, hem å byta om till andra kläder innan jobb.
så jag är bra avis på er som bor bra till :)