Har skotern skurit?

viktorsvediin

Medlem
18 dec 2012
6
0
1
Kramfors
Igår på min premiärtur så la skotern av.

Hade kört några timmar utan problem, sen testade polarn skotern och körde fast. :p Då fickhan tukta den för att ta sig lös. Å när jag började röra mig hemåt märkte jag vid åkern att den gick konstigt.. så jag for hem direkt. Å utanför gårn min så dog den, märkte att den ville lägga av så fort jag släppte gasen. Å då åkte jag hem släppte å så dog den.

Öppnade upp huven & såg att vattenslangen hade smält uppe på cylindern, å skotern va skitvarm. Sen gick det 30 sek å så small det i den svarta stora vattenslangen.
Å alla tändhattar hade flygit upp, såg det ut som. Kan ha varit en som satt kvar på.

Och idag när jag skulle ut å testa dra i den så var den stum. Ska ta bort topplocket på den nu, men kan den ha skurit eller vad tror ni kan va felet?

Det är en ZRT 600 -97a med bestyckad variator & smidda kolvar.

Tack på förhand /Viktor

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Ja den låter som skuren. Men jag förstår inte vilken vattenslang som smält?. Enda kylaslang upp till toppen är ju normalt sett guimmi.

Normalt sett ska dem klara fastkörning ett tag men om kylvatten nivån var låg finns risk att den blev för varm.

viktorsvediin

Medlem
18 dec 2012
6
0
1
Kramfors
Ja den låter som skuren. Men jag förstår inte vilken vattenslang som smält?. Enda kylaslang upp till toppen är ju normalt sett guimmi.

Normalt sett ska dem klara fastkörning ett tag men om kylvatten nivån var låg finns risk att den blev för varm.
Men vi stängde vi av skotern, och satte igång den och så åkte hemöver så dog den som sagt. Har det någon betydelse om skotern gick och starta efter att han kommir upp ifrån där han körde fast? Och vattnet & glykolen var i princip slut. Jag ska fixa en bild åt er på vad jag menar.
Vad kan man göra åt en värmenypning då?

Mvh

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Skotern skar inte då han hade kört fast men den var antagligen på väg.. Den skar istället senare, den blev helt enkelt för varm så kolvarna smälte.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Väldigt lite kylvätska/stor luftficka-det har gått väldigt varmt där...
Fin kolvsmältning där, har cyl klarat sig?

Som sagt-fastkörningen var lite eller ingenting med det där att göra, det har gått varmt och magert i en katastrofal kombination. Hur länge har du ägt den? Vet du vad du har för förgasarbestyckning i den?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tvätta bort kolvresterna med syra, förhoppningsvis så är det bara kolven/kolvarna som är körda men en honing skulle nog inte skada. Honingen kan även ta bort vassa kanter om det blivit småskador i cylindrarna (men du måste tvätta bort kolvresterna först).

Och ja sen får du nog kolla över kylsystem och förgasarna på den där innan du fortsätter åka.

Hur såg dem andra cylindrarna ut då?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Oh my good det såg inte bra ut.

orsaken kan vara många.

1 Dåligt luftat kylsystem. Man måste köra dessa utan termostat i minst 30 min vid luftning.

2. Cylindern kan ha haft reser kvar på cylinderytor "aluminium" från tidigare ras. (hur många mil har den funkat med nya kolvarna?

3. Den skurena cylinderns förgasare kan ha haft halvtätt högfartsmunstycke eller delvist igensatt flotörnålsventilo. Alt tjuvluft från insuggummi på den skurena cylinder

Hur många mil har den gått med nya wiseco kolvar?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolven ser ju ny ut bortsett från haveriet , det måste ju vara kylrelaterat annars smälter och exploderar väll inte slangar , oringen i cylindern ser ut att ha smält ochså , ja gissar på trasig vattenpump , ingen glykol , eller ingen kylarvätska alls

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kan ju ha haft komp i kylsystemet, ser utsom att oringen i cylindern har läkt. kan där för ha varit problem me tomgången i början tills man får för mycke komp i kylsystemet och trycker loss kylslangen
sen när motorn inte har kylvatten så nyper den..

mycke tråkit sånt där att råka utför i början av vintern...