Hastig avkylning av turbon..? Problem..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Bara en tanke som slog mig...

Hur tål/mår en turbo vid extrem snabb avkylning? Dvs. tex om man sänker skotern?

Mer än att byta olja är det några problem?
Stor risk att lager/turbinhus/avgashus tar skada?

Tänkte pipor brukar ju klara sig rätt fint.

//Rasmus
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Bara en tanke som slog mig...

Hur tål/mår en turbo vid extrem snabb avkylning? Dvs. tex om man sänker skotern?

Mer än att byta olja är det några problem?
Stor risk att lager/turbinhus/avgashus tar skada?

Tänkte pipor brukar ju klara sig rätt fint.

//Rasmus
Hehe turbon brukar väl bra typ 800-1100c så hahaha... den lär ha mått bättre kan ja lova =), det lär bli enorma skador, sprickor är en av dom =)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Beror ju helt på hur länge motorn gått alltså hur varm turbon hunnit bli. Men eftersom den går på såpass höga RPM så blir den varm fort.

Och som de flesta vet så mår inte metall bra utav snabb nedkylning, så jag skulle tippa på turbinras samt hårfina sprickor i hela turbon beroende på hur pass varm den hunnit bli.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
den lär ju se ut som en sönder slagen bilruta inuti fast i mindre format..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu är jag ju ingen materialhållfasthetsexpert och jag gör heller inget anspråk på att vara det.
Jag tror att grejorna kommer hålla ganska länge efter en sänkning. Större problem blir det nog om du sänker den upprepade gånger eller om (hemska tanke) turbinen fortfarande snurrar när vatten rinner in i den. Hur många motorer har inte gått problemfritt efter en sänkning? Jag vet att vissa motorer får man aldrig fason på igen, vissa egna erfarenheter tyder på det. Men hur många motorer håller inte åratal efteråt? Att dra paralleller mellan motorer och turbokompressorer kanske inte är det bästa men vissa likheter har de ju onekligen, de höga temperaturerna, rörliga delar och att de är byggda i flera olika material.

De största problemen med hastig avkylning är när två material sitter ihop med varandra och ändrar storlek på olika sätt jämfört med varandra. Kanske det inte är så stora problem på en turbo. Men, du lär nog inte ha problem med sprickbildning i homogena material eftersom att sprickbildningar inte börjar direkt utan de första nedkylningarna bildas bara anspänningar. Vid fler hastiga nedkylning ska du börja oroa dig för sprickbildning med påföljande haverier.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
En glödhet turbo kommer inte att må bra av en sänkning det är säkert, men om något pajjar direkt på första sänkningen är inte säkert.

Sen tror att det är stor risk att turbon snurrar fortfarande när vatten tränger in även om du slagit av motorn, för mest troligt har du ju haft trottlarna hissade in i det sista för att undvika sänkningen, och turbon tvär går inte ner i till 0 RPM från de 100 000+ RPM den hade vid fullgas.....
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
man får stressprickor i materialet vid hastig avkylning och ökar risken för turboras,
däremot så tror jag inte man kommer att sätta det eventuella raset i samband med den roliga vattenkörningen eftersom dom inte kommer hända i närheten av varann.