Nu är jag ju ingen materialhållfasthetsexpert och jag gör heller inget anspråk på att vara det.
Jag tror att grejorna kommer hålla ganska länge efter en sänkning. Större problem blir det nog om du sänker den upprepade gånger eller om (hemska tanke) turbinen fortfarande snurrar när vatten rinner in i den. Hur många motorer har inte gått problemfritt efter en sänkning? Jag vet att vissa motorer får man aldrig fason på igen, vissa egna erfarenheter tyder på det. Men hur många motorer håller inte åratal efteråt? Att dra paralleller mellan motorer och turbokompressorer kanske inte är det bästa men vissa likheter har de ju onekligen, de höga temperaturerna, rörliga delar och att de är byggda i flera olika material.
De största problemen med hastig avkylning är när två material sitter ihop med varandra och ändrar storlek på olika sätt jämfört med varandra. Kanske det inte är så stora problem på en turbo. Men, du lär nog inte ha problem med sprickbildning i homogena material eftersom att sprickbildningar inte börjar direkt utan de första nedkylningarna bildas bara anspänningar. Vid fler hastiga nedkylning ska du börja oroa dig för sprickbildning med påföljande haverier.