Hastighets mätaren har lagt av! F5

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Tjena. Hastighetsmätaren har lagt av på skotern en f5 04 vad och hur fan byter man så den funkar igen? Hittar ingen vajer när den går på "data" hhehe. Men annars är de någon fara att köra med den trasig när allt annat funkar varvtalsmätaren mm men inte hastighets mätaren någon som haft samma problem! tacksam för svar. Men som sagt de är ingen fara att köra med den trasig eller? mvh niklas

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sensorn sitter i den kombinerade lagerhållaren och spänningsregulatorn på vänster sida under sekundären. det är en sensor som känner av en magnet som sitter inborrad lite "offset" i drivaxeln. Kolla kabeln, kontakten vid mätaren coh regulatorn samt
Kolla så att det inte är haveri på gång i lagringen på drivaxen, då kan regulatorn fgara och allt kan brinna. har någom haft lös regulatorn så kan magneten vara borta.

Pajade den plötsligt eller efter nått ingrepp i skotern.
Funkar den på digitalt eller analogt eller är den helt död?

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Tjena.. nej de hända bara när jag körde att den la av. vet inte exakt när men slutade bara funkar i bland hoppar mellan 40 på mätaren och sedan upp på 100 typ men är bara i bland så får den liv typ. Men byter jag så de blir digitalt så visar den inget men då funkar hastighetsvisaren fast då visar den ju varvtalet. men ljus och bakgrundsljus mm allt annat funkar. Så kan de vara nån fara eller vad ska jag göra?
Mvhn niklas