Hastighets och varvräknare lever eget liv...

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
En skidoo rev 600 som hastighets mätaren och varvräknaren visar helt tokigt..

Varvräknaren visar 6000 tomgångs varv och typ 8000 varv med lite gas..

Hastighetsmätaren visar 30km/h när man står stilla....

Någon som vet vad som kan vara fel?

MVH

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Joo lysena fungerar, men måste tillägga att det är monterat xenon på maskinen...

Kan det vara det som spökar?

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Har monterat bort xenonet med det funkar ej, mätarna visar likadant.. Någon som vet vad som kan vara fel? kan xenonet ha förstört mätarna???

Mvh

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Hastighetsmätaren går från 0-30 km/h när den står still och sedan åker den kilometrarna när man kör men börjar alltså från 30 Km/h.. Varvräknaren börjar kring 5000 varv på tomgång som är kring 1000 varv och sedan när man gasar upp i varv så startar den kring 5000 varv och sedan när man gasar lite grann så stegrar den upp mot 8000 varv.. Så allt är tokfel...

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Den som sitter vid bromsskivan, ska sitta en mutter där med 4 st piggar eller vad man ska kalla det. Och själva givaren är den som registrerar snurren på muttern då. Är som en kontakt som går in i en plast plopp som sedan är intryckt i ett hål.

Är inte helt säker på att det är den, du kan ju låna en passande givare och testa om givaren är felet. Bara det första jag tänkte på iaf, annars vet jag inte.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Vad hände först ?
Alltså ,kom en sak först eller båda felen samtidigt ?
Gjorde du något ingrepp i elen när det började,eller vad ?
Lite svårt att ens gissa med så lite info.

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Jag hade liknande problem med min analoga varvräknare på en Renegade 600sdi årsmodell 2005. Då skotern var avstängd låg varvräknaren rätt men om man tryckte på knappen på styret för att starta bränslepumparna, så hoppade mätaren upp till 1000 varv. Alltså hade jag en felvisning på 1000 varv. Så här gick jag tillväga för att fixa det:
1. Avlägsnade plast runt om mätaren, så att jag kom åt själva mätaren.
2. Med mätarens kontakt fortfarande inkopplad så tryckte jag på på knappen, så att mätaren hoppade upp till 1000 som alltid. Sedan så drog jag tillbaka mätaren för hand till 0 (som att ställa om en väggklocka).
3. Väntade en stund för att sedan kontrollera att min justering blev korrekt genom att återigen trycka på knappen.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Har du testat kolla upp diverse kontakter och rengjort dom m.m.? Kan satsa en handske på at det handlar om dålig kontakt. Antagligen nån lös/erjad kontakt som leder till dålig kontakt med jord t.ex.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Det som hände enligt förra ägaren är att när han monterade xenonet så började mätarna spöka, monterade bort drivdonen ink lysena och allt annat men dom fungerar ändå inte...

Någon som vet??