Hastighetsmätar problem!

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Har haft problem med hastighets mätarn ett bra tag nu och måste fixa den innan skotern ska säljas(mätarn visar alltså inget) . Jag bytte vajjer förra året och den snurra på bra men gav inget utslag på mätarn.. äre mätarhuset det är fel på? isf vad i mätarhuset? :hmmmm2:

Tacksam för svar!

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Vad är det för skoter? Lynx Racing?

Isåfall finns det två "hål" att sätta hastighetsvajern på mätarhuset, du kanske har satt i fel helt enkelt?:) (ett är större och ett mindre)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
du har ju wiren som går till mätaren till drivaxeln på ett lock som. om du skruvar bort locket mot drivaxeln så hittar du säkert en söndertrasad wire där! ta bort de resterna och slipa in en spik där sen funker de nog!;) det är sant! bara skruva bort locket så ser du!

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sledborne: vart ska wiren sitta? Har precis köpt en racing 440 jag mä men det sitter ingen wire på den men det följde mä en men ja har ingen anning om vart den ska sitta. vore väldigt tacksam för en bild elr nåt. :ciao:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Den går från drivaxeln (under sekundären) upp till mätarhusets baksida. Där finns det två st hål du kan skruva in ena änden i :) hoppas du förstår... är inte svårt alls iaf

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Okey, men man behöver väll inte ha lös sekundären för att få dit wiren elr?

För om man behöver ta lös den så åker jag nog utan hastighetsmätare i vinter för jag är lite lat och orkar inte ta lös sekundären bara för det. :p

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
sitter inte din sekundär med en m8 skruv? e ju bara ta bort den och sen dra ut sekundären från axeln sen hålla koll på krysskilen.. men den kan sitta kvar annars e de ju bara att sätta tillbaka den tar max 1 minut!

men vet inte exakt hur de e på dessa maskiner.. men de går lätt att komma åt ändå

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja tror jag hitta anslutningen, den satt som ni sa snett neranför sekundären, framför fotholkarna. nu ska jag bara testa så den funkar någon dag. :D

En till fråga, är det någon som har ett elschema till racing 440?
min har gått skotercross någongång förut å då har dom rivit bort alla handtagsvärmare å sånt men jag tror alla kablar finns kvar men tänkte att det är enklast med ett elschema.:)