Hastighetsmätare SX600 -99

DKW-Jens

Medlem
9 okt 2007
12
0
1
Tjenare!

Har fått problem med hastighetsmätaren på min SX600 -99. Under senaste turen så visade den max 20km/h och vid en närmare analys visade det sig att det var pinnen (vajern) som kommer ut ur drivaxeln som hade gått av/lossnat.

Min fråga är hur man byter denna pinne? Måste man ta ut drivaxeln eller går det att göra på något enklare sätt?

Hälsningar

Jens

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Är väl bara att ta lös vinkelväxeln som "pinnen" går in i och ta bort resterna av den gamla från drivaxeln, sen är det bara att trycka dit en ny och skruva ihop allt igen.

På min Vmax 600 -95 gör man det på 10-15 min, vet dock inte hur trångt det är i din. Du kanske måste ta lös sekundären också. Tror då inte att du ska behöva ta lös drivaxeln. Ska dock inte säga för mycket, har aldrig skruvat i det nyare chassit.

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
hej

bara å ta bort vinkelväxln som sagt, blir mycket lättare om du tar bort sekundären har jag för mig, se till å vara noggrann ( så gott det går ) med renögring när du ändå tar isär, jag bytte min men hade för bråttom så pinnen gick av igen efter 10 minuter...
pinnen kostar väl 15 spänn och är av vajertyp, kanske ide att köpa åtminstonde 2 på en gång...åka utan mätare sänker ärliga mil statusen hårt...och det är inte bra..

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
jag bytte för inte så länge sen på min arctic nu har ju inte du en arctic :) men principen är väl den samma och jag gjorde det utan att ta löst sekundären men det vart lite svårt att komma åt...
Men mitt tips är kolla upp varför den gick sönder, brukar finnas en anledning till allt... för mej vare "vinkelväxeln" som kärvade. kolla så allt går lätt å ev smörj innan du sätter ihop. lycka till!

Balata

Medlem
1 feb 2009
32
0
1
Japp,så lätt är det,bort med sekundären,lossa 3 skruvarna till v-växeln,gör rent,i med nya pinnen och fett,skruva ihop.Klart.
Gjorde det igår på en Sx-00.