Hastighetsmätare ur funktion?

Ricke66

Medlem
6 jan 2008
8
0
1
Hej,

Har nyligen köpt en Yamaha SXR 600-02 som jag endast kunnde provstarta vid köp pga snöbrist.

När jag vid första snön provkörde den upptäckte jag att hastighetsmätaren är ur funktion och misstänker att förra ägaren har kopplat ur den på något sätt för att spara mil?

Det ser ut som att hastighetsmätarvajern sitter korrekt i själva mätaren, men jag kan inte se vart själva växelhuset för hastighetsmätaren sitter? Jag funderar på om den kan vara urkopplad där?
Någon som vet vart växelhuset(om det nu heter så?) för hastighetsmätaren sitter?

Tack på förhand.

berrra

Aktiv medlem
16 aug 2007
54
0
1
sundsvall
Hej,

Har nyligen köpt en Yamaha SXR 600-02 som jag endast kunnde provstarta vid köp pga snöbrist.

När jag vid första snön provkörde den upptäckte jag att hastighetsmätaren är ur funktion och misstänker att förra ägaren har kopplat ur den på något sätt för att spara mil?

Det ser ut som att hastighetsmätarvajern sitter korrekt i själva mätaren, men jag kan inte se vart själva växelhuset för hastighetsmätaren sitter? Jag funderar på om den kan vara urkopplad där?
Någon som vet vart växelhuset(om det nu heter så?) för hastighetsmätaren sitter?

Tack på förhand.
den ska sitta under secundär variatorn

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Den sitter under sekundär variatorn, jag hade samma problem som dej. Då skruvade jag bort dom 3 muttrarna på den där "växeln", och mellan den och drivaxeln sitter det en drivpinne och den var av så jag satte dit en liten spik istället och det har fungerat bra hittills.

Ricke66

Medlem
6 jan 2008
8
0
1
Perfekt, tack för svaren. Ska ut och kolla imorgon kväll.
Är det förresten svårt att komma åt under variatorn?

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Nä för mej gick dä bra iaf. Spärrskaft, förlängare å 12:ans hyllsa:) Kolla så att inte växeln har kärvat ihop, det hade min gjort.

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Just det...Kolla så inte växeln kärvar när du väl får dit pinnen, för annars så går den av igen...been there done that...

Johan