Haveri, felsökning...

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Hej alla glada...

I helgen var de dags för min maskin att kasta in handduken... Det jobbiga är att det bara är ca 5 mil sen jag bytte kolvar :cry: Enligt diverse "experter" så ska de ha legat nått skit i vevhuset när jag monterade ihop den...

Körde fulla muggar i en slänt då den "dog" pto sidans stift var ljusbrunt medans mag sidan där den gav upp var sotsvart :hmmmm: Nån som har nån ide om de kan stämma att det har vart nå skit i vevhuset?

Jag vet att de är dåliga bilder, har ingen tillgång till kamera just nu..







 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Kan bero på många orsaker.

1. Om den skar sist du bytte kolvar fick du bort att alurester i cyllen?

2. tjuvluft någonstanns. insugsgummi/vevaxeltätningar.

3. skit i förgasare eller annat tekniskt förgasarrelaterat fel
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Man bör väl köra in nya kolvar ett tag. 5mil och fulla muggar i slänter tycker jag låter lite väl tufft.
Men det kan ju ha varit nåt skrot kvar i vevhuset.
Trist iaf. när det händer haveri!
 
N

N_w

Man bör väl köra in nya kolvar ett tag. 5mil och fulla muggar i slänter tycker jag låter lite väl tufft.
Men det kan ju ha varit nåt skrot kvar i vevhuset.
Trist iaf. när det händer haveri!

jag kör in mina maskiner som jag byter kolvar på ca 20mil, med mycket pump gas för extra smörjning är också att rekommendera + mer olja i tank än fast man ksk har en skoter med separat oljesmörjning..
 

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Kolvar byttes endast i förebyggande syfte, så rester kan man utesluta..

Tjuvluft, då borde jag väl ha hög tomgång? eller? Och stiftet borde väl inte vara sotsvart?

Jo jag vet att de var lite väl tidigt att börja våldta slänter, men med all denna snö kunde jag inte låta bli...
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Kolvar byttes endast i förebyggande syfte, så rester kan man utesluta..

Tjuvluft, då borde jag väl ha hög tomgång? eller? Och stiftet borde väl inte vara sotsvart?

Jo jag vet att de var lite väl tidigt att börja våldta slänter, men med all denna snö kunde jag inte låta bli...
Inkörning är lite överskattat. 20 mil är då onödigt mycket! När man byter på crossen kör man 3-4 varv lugnt sen halv lugnt 2-3 sen är det bara å spetta järnet! 5 mil ska då räcka alldeles utmärkt!
 

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Det där med inkörning verkar vara olika vem man frågar. Vissa hävdar att man knappt behöver köra in medans andra menar att man ska köra långt innan man börjar köra hårt...
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kolvar byttes endast i förebyggande syfte, så rester kan man utesluta..

Tjuvluft, då borde jag väl ha hög tomgång? eller? Och stiftet borde väl inte vara sotsvart?

Jo jag vet att de var lite väl tidigt att börja våldta slänter, men med all denna snö kunde jag inte låta bli...
Det sotsvarta kan ha uppkommit efter skadan , då den har haft dålig förbränning och sotat ner stiftet, Fast det kanske var kritvitt innan den havererade. Så ta ett par minuter och inspektera gummin o p-boxar mm.