Jag har råkat ut för ett haveri och tänkte tipsa er om innan det är försent.
Lång historia kort, Hörde ett ljud från motorn som klingade då och då. Hörde inte ihop med styrning, variatorväxling eller något annat.
Det var en av skruvarna som håller startkorgen på svänghjulet som gängats upp och lossnat - Resultat vid ~800 - 8000 rpm är att korgen spricker/släpper helt från svänghjulet och det kan ställa till en hel del.
I mitt fall klarar jag mig med att byta innanmätet, förutom fjädern, i magnapullen (ca 800 kr), samt så klart korgen på svänghjulet, vilken jag var tvungen att beställa från Ski-doo så den blir väl lagom billig.
En av skruvarna (bredvid pos. 1) har släppt från svänghjulet (3) och dragit med sig korgen (2) runt och slagit sönder magnapullen.
Resultat:
2 skruv sitter kvar och plåtflisor från startkorgen.
Magnapull och demolerad korg.
Så varför berättar jag det här då.
Jo, en sån här simpel grej kan ställa till stora besvär ekonomiskt (Och så är det rätt drygt med en trasig skoter på fjället).
Jag hade tur för att det bara var magnapullen och korgen som fick hamna på skrothögen.
Risken är nämligen stor att både givarna som mäter på svänghjulet, spolen, vevaxeltätningen och svänghjulet självt kan gå sönder.
Hur kolla?
- Ta av avgassystemet
- Ta bort magnapull, 4 torx.
- Dra åt tre skruvar, ev applicera loctite 243
Montera ihop.
Det här är inget vanligt fel, enligt ÅF.
Men det är ju värt besväret att kolla.
Lång historia kort, Hörde ett ljud från motorn som klingade då och då. Hörde inte ihop med styrning, variatorväxling eller något annat.
Det var en av skruvarna som håller startkorgen på svänghjulet som gängats upp och lossnat - Resultat vid ~800 - 8000 rpm är att korgen spricker/släpper helt från svänghjulet och det kan ställa till en hel del.
I mitt fall klarar jag mig med att byta innanmätet, förutom fjädern, i magnapullen (ca 800 kr), samt så klart korgen på svänghjulet, vilken jag var tvungen att beställa från Ski-doo så den blir väl lagom billig.
En av skruvarna (bredvid pos. 1) har släppt från svänghjulet (3) och dragit med sig korgen (2) runt och slagit sönder magnapullen.
Resultat:
2 skruv sitter kvar och plåtflisor från startkorgen.
Magnapull och demolerad korg.
Så varför berättar jag det här då.
Jo, en sån här simpel grej kan ställa till stora besvär ekonomiskt (Och så är det rätt drygt med en trasig skoter på fjället).
Jag hade tur för att det bara var magnapullen och korgen som fick hamna på skrothögen.
Risken är nämligen stor att både givarna som mäter på svänghjulet, spolen, vevaxeltätningen och svänghjulet självt kan gå sönder.
Hur kolla?
- Ta av avgassystemet
- Ta bort magnapull, 4 torx.
- Dra åt tre skruvar, ev applicera loctite 243
Montera ihop.
Det här är inget vanligt fel, enligt ÅF.
Men det är ju värt besväret att kolla.