Haveri - Magnapull och startgreppskorg

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag har råkat ut för ett haveri och tänkte tipsa er om innan det är försent.

Lång historia kort, Hörde ett ljud från motorn som klingade då och då. Hörde inte ihop med styrning, variatorväxling eller något annat.

Det var en av skruvarna som håller startkorgen på svänghjulet som gängats upp och lossnat - Resultat vid ~800 - 8000 rpm är att korgen spricker/släpper helt från svänghjulet och det kan ställa till en hel del.

I mitt fall klarar jag mig med att byta innanmätet, förutom fjädern, i magnapullen (ca 800 kr), samt så klart korgen på svänghjulet, vilken jag var tvungen att beställa från Ski-doo så den blir väl lagom billig.

En av skruvarna (bredvid pos. 1) har släppt från svänghjulet (3) och dragit med sig korgen (2) runt och slagit sönder magnapullen.

Resultat:

2 skruv sitter kvar och plåtflisor från startkorgen.

Magnapull och demolerad korg.

Så varför berättar jag det här då.

Jo, en sån här simpel grej kan ställa till stora besvär ekonomiskt (Och så är det rätt drygt med en trasig skoter på fjället).
Jag hade tur för att det bara var magnapullen och korgen som fick hamna på skrothögen.

Risken är nämligen stor att både givarna som mäter på svänghjulet, spolen, vevaxeltätningen och svänghjulet självt kan gå sönder.

Hur kolla?

- Ta av avgassystemet
- Ta bort magnapull, 4 torx.
- Dra åt tre skruvar, ev applicera loctite 243

Montera ihop.

Det här är inget vanligt fel, enligt ÅF.

Men det är ju värt besväret att kolla.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja det var precis tanken, i och med att det är så pass enkelt att kolla.

Står förövrigt skoterlös till torsdag nästa vecka iom att det finns oseriösa skoterhandlare som inte tar hem reservdelar trots att dom säger det.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Lyfter en gammal tråd lite.
I går så hände exakt samma sak för mig. Jag hade monterar en helt ny magnapull då den förra gick sönder då klacklåsningen lossnat, rörde inte bultarna till korgen, men mitt på en sjö så rassla de till och jag slog av, då ser jag samma sak som du såg, fast mina bultar sitter kvar, dock kan dom vara påväg ut kanske, för ca 1 tredjedel av korgen hade lossnat och slog sönder magnapullen också då såklart. lagomt kul..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
tja den sprack väl och 1 bit lossna och slog sönder allt annat.., men hittade en annan beg, kort hemma så blir till att byta magnapull, och ringen som magnapullen sitter i, den gick också sönder.. :/