haveri polaris 2013

jespersson

Medlem
28 dec 2011
8
0
1
långviksmon
tja nån som har råkat ut för ett motor haveri på en assault 800 rmk 2013.

den skar pågrund av att den hade ett el fel så den fick för mager blandning.

jag undrar om det är någon som har hört/känner/hänt för nån som har haft fel på skotern?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Min tolva skar i söndags.
[video=youtube;54RAqOFg-uI]http://www.youtube.com/watch?v=54RAqOFg-uI[/video]
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Skuren på veven. Har den fått olja?
Något mer som gick eller?

Elfel? Är det volt regulatorn eller har du någon mer info.

Tur ni har garanti...

Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Så det var både elfel samt att den ej fick olja? hur stor är sannolikheten för det...

Varför fick den inte olja?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Det jag läst om polaris -13 årg så är vissa snålställda i oljepumpen. Dem kan vara så snålställda att det endast drar 1% olja vilket är på tok för lite helt enkelt.

Om de ska ha en sportslig changs att hålla bör de dra 2-2,7% i genomsnitt. Men det beror såklart på hur mycket man gasar. Kör man jämn gas och låg hastighet på led kan man säkert få ner dem närmare 1-1,5% även om pumpen är skapligt påställd.

Kolla vad era maskiner drar i olja på en tank och drar dem bara 1% hård körning skruva då på mer olja.

I tråden 2012 polaris gavs ett bra tips att skruva ut oljeskruven 2mm längre ut än polaris rek, det blev 7 varv ut. Det gav 2.2,7% oljedragning . Men obs det var 2012or och jag vet inte om 2013 har exakt samma pumpjustering.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Precis vad jag också tänker BoostIII.
En tvåtaktare ska ha olja, pro rmk:n -12 jag hade ifjol var också grymt snålstäld. Runt 1.3-1.4% fick den. Jag är förvånad över att inte fler havererar men det är väl soppan som kyler ner motorn för dom får ju rejält med soppa. Fast jag tror att det kommer bli vanligt med ras på polaris motorerna när dom gått lite mer, som hade undvikits med lite mer olja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Finns tydligen ingen rim o ranson när det gäller oljetillförsel mellan olika märken. Ta bara rotax som ex ,,dem kan vräka i sig 4-5% olja på fabrik rek setting.

Det är bara att tänka logiskt så förstår man ungefär hur mycket en modern hötrimmad motor bör ta.

800cc 150 hk 8200v måste ha närmare 4% på fullt gärn för att skydda mot slitage bra. Det finns inga mirakelmaterial i nyare motorer eller så bra oljer som kan klara skydda med lägre % "på fullt gärn"

Alla äldre motorer (oavsett märke) som bevisat har bra oljeskydd ger ca 4% på full mutter och det brukar bli 2-3% i genomsnitt.

Jag personligen skulle skruva på tills den drar 2,5%. Eller kört 1% i tanken om den på separat tanken drar 1-1,5%.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
I min viper har jag alltid kört 2.5 % utan problem. Lika i unionbay motorn som sitter i nu. Då är det blandat i tanken, alltså ej separatsmörjning. Varvtal drygt 9000
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Även BRP har haft liknande händelser på sina maskiner och har vart hatade för det, många av mina kompisar kommer aldrig att skaffa en Ski-Doo eller en Lynx p.g.a av att dom skär, men givetvis ska man gasa som en tok när skotern får 1 % olja så är det klart att den skär x)
Men i och för sig så är BRP bra på motorer, marknadens bästa bränsleförbrukning och renaste utsläpp och så vidare men vill man leka och har ingen aning om att de är snålställda så havererar det ju.
Bara för att man har insprutning betyder det inte att man ska strypa oljan till motorn, vilket dom tydligen inte fattar dom som sätter ihop skotrarna.
Spelar ingen roll om det är en gammal Ockelbo från 1970 kallt eller en plitter ny Arctic, det går inte köra utan olja, får gärna vara 2,5-3 % i gammel skoitern och gärna över 2,5 % i ny skotern om du ofta kör på höga varvtal.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Precis vad jag också tänker BoostIII.
En tvåtaktare ska ha olja, pro rmk:n -12 jag hade ifjol var också grymt snålstäld. Runt 1.3-1.4% fick den. Jag är förvånad över att inte fler havererar men det är väl soppan som kyler ner motorn för dom får ju rejält med soppa. Fast jag tror att det kommer bli vanligt med ras på polaris motorerna när dom gått lite mer, som hade undvikits med lite mer olja.
Det blir precis detsamma som med Rotax, lika jäkla snåla, det är ju för miljövänlighetens skull helt enkelt, men man skulle ju kunna ta sig ut till folk med budskapet så att man slipper haverier.
Känns nog pissigt att gammeltrogne stånkan lägger av men ska nog kännas betydligt värre att en skoter för 130 000 skär och står med nosen i nergrävd, spelar roll om den är på garanti eller inte.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
I min viper har jag alltid kört 2.5 % utan problem. Lika i unionbay motorn som sitter i nu. Då är det blandat i tanken, alltså ej separatsmörjning. Varvtal drygt 9000
2,5% i en motor som har den slaglängden och varvtalet är på tok för lite. Dina motorer slits det dubbla ,halverar livsländen och kan skära . 2,5% räcker bara till 7000v max med din slaglängd. SRX/viper oljepump ger garanterat min 4-5%på full gas och då varavar dem 8800v. Det har yamaha räknat ut och dem håller ju stenbra i org utförande.

Det krävs ca minst 4% för att klara den kolvhastigheten.

När jag varavar min Tc 1000 9000-9300v kör jag -4% men kör jag även på Paybacks drivmedelsförstärkare. Med borbehandlingen som är i drivmedelsförstärkaren kan man köra lägre % oljeblandning. Räknar jag på slagländen och varvtalet 9000v skulle jag igentligen behövt min 5%.

Ac har ställt TC och zrt pumparna så dem ger minst 4% på full gas och det behövs vid 8300v med den slaglängden. Dem håller stenbra . Genomsnittet blir runt 2,5-3% ber på hur man gasar.

Ska man blanda i tank måste man täcka upp för full gas/varv inte gå efter genomsnitt oljeförbrukning från en separatsmord maskin.

Det finns tabeller för olika kolvhastigheter vs hur mycket % man måste ha men jag hittar inte länken just nu.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
De folk (motorbyggare/trimmare i usa) jag pratat med säger att 2-3 % räcker med dagens oljor.
Tro det, så sant att dåtidens oljer hade sämre smörjförmåga, kolla bara de gamla enstånker i härkena som skulle ha 3 %, och max varven var kring 4 800 till 5 500 varv, tänk då att en ny skoter arbetar ibland det dubbla varvtalen och trots dagens finare oljer, så skulle hällre he i 4 % än 2 %.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Att de är så snålt ställda på oljan kommer från utsläpps kraven i USA. Helt tokigt. Snitt 2% är minsta man skall ha.