Halloj!
Ska beskriva händeleförloppet så ni motorgurus kan hjälpa mig lite.
Åkte från stugan en sväng ca 5 km upp till en annan stuga och allt gick bara fint dit, va ganska mycket snö så det blev lite myrsurf och lek, men när jag kom fram och skulle lägga i backen så dog skotern varje gång jag försökte så jag beslutade mig att åka tillbaka.
skotern gick som den skulle tills jag va ca 300m ifrån stugan då blev den totalt orkeslös så jag gled in vid stugan och den började misstända och hosta så jag döda den snabbt.
provade sen att dra i snöret med dödaren nere och den kändes som att det va dåligt med komp.
då gorde jag nåt dumt jag provade att starta skotern en snabbis och en snabbis blev det, den tände till för att omedelbart TVÄRNYPA.
jaja tänkte jag så vi bogserade skoterfan till bilen och jag körde hem för att börja riva.
det första jag ser när jag tar bort pipan är att det är bra nog vitt i pipan.
sliter ur motorn och kikar in.
pto kolven har smält/separerat/spruckit.
tar lös topp och ser att den är alldeles grå på pto sidan.
Kolvtopp pto samt mag
pto
mag
River lös Cylindrarna och konstigt nog är som ej skadade, bara lite alurester som går att ta bort med syra, men det är fortfarande tvärstumt och här ser ni kolvarna som är bra slut.
tittar ner i vevhuset och ser kolvrester i vevhuset som låst fast veven
Med följd av sprucket block
Här är dessa små asen =)
mag sida är fettet kvar fast brunt då?,
Pto som väntat snustorrt.
Bilderna är suddiga jag vet =) ett oljigt tumavtryck på linsen är nog boven =)
cylindrarna (suddigt)
har i dagsläget köpt nya kolvar, ringar, kolbultar, kolvbultslager, packingar, har lämnat in veven för lagerbyte (samtliga) + balansering (hoppas den blir klar denna vecka), +svetsning av block som är fixat.
har mina aningar att den dragit tjuvluft på pto sidan men varför har den gått lika snålt på mag? har den ej fått olja som den ska och det gråa på kolvtopp vill jag få till att det är vatten inblandat alternativt att den sugit in sig snö (då det va fullt med is i luftburk).
ja jag har inte en aning och tyvärr har jag bara dessa dåliga bilder just nu då skotern står på jobbet i verkstan och jag är ledig denna vecka.
nån som ser såhär spontant ett uppenbart fel?
Ska beskriva händeleförloppet så ni motorgurus kan hjälpa mig lite.
Åkte från stugan en sväng ca 5 km upp till en annan stuga och allt gick bara fint dit, va ganska mycket snö så det blev lite myrsurf och lek, men när jag kom fram och skulle lägga i backen så dog skotern varje gång jag försökte så jag beslutade mig att åka tillbaka.
skotern gick som den skulle tills jag va ca 300m ifrån stugan då blev den totalt orkeslös så jag gled in vid stugan och den började misstända och hosta så jag döda den snabbt.
provade sen att dra i snöret med dödaren nere och den kändes som att det va dåligt med komp.
då gorde jag nåt dumt jag provade att starta skotern en snabbis och en snabbis blev det, den tände till för att omedelbart TVÄRNYPA.
jaja tänkte jag så vi bogserade skoterfan till bilen och jag körde hem för att börja riva.
det första jag ser när jag tar bort pipan är att det är bra nog vitt i pipan.
sliter ur motorn och kikar in.
pto kolven har smält/separerat/spruckit.
tar lös topp och ser att den är alldeles grå på pto sidan.
Kolvtopp pto samt mag
pto
mag
River lös Cylindrarna och konstigt nog är som ej skadade, bara lite alurester som går att ta bort med syra, men det är fortfarande tvärstumt och här ser ni kolvarna som är bra slut.
tittar ner i vevhuset och ser kolvrester i vevhuset som låst fast veven
Med följd av sprucket block
Här är dessa små asen =)
mag sida är fettet kvar fast brunt då?,
Pto som väntat snustorrt.
Bilderna är suddiga jag vet =) ett oljigt tumavtryck på linsen är nog boven =)
cylindrarna (suddigt)
har i dagsläget köpt nya kolvar, ringar, kolbultar, kolvbultslager, packingar, har lämnat in veven för lagerbyte (samtliga) + balansering (hoppas den blir klar denna vecka), +svetsning av block som är fixat.
har mina aningar att den dragit tjuvluft på pto sidan men varför har den gått lika snålt på mag? har den ej fått olja som den ska och det gråa på kolvtopp vill jag få till att det är vatten inblandat alternativt att den sugit in sig snö (då det va fullt med is i luftburk).
ja jag har inte en aning och tyvärr har jag bara dessa dåliga bilder just nu då skotern står på jobbet i verkstan och jag är ledig denna vecka.
nån som ser såhär spontant ett uppenbart fel?