hemmagjorda isrivare =)

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
Ja tänkte köpa några isriva men såg sen att dom går över 500 kr. Tänkte kanske göra egna istället och spara pengar :wof:. Sen såg jag att några här har fina hemmagjorda isrivare.:biggrin1:

Så ni kan väl dela med er hur ni gjorde och om de funkar bra, gärna bilder. Vad för nåt ni använde när ni byggde dom och vart de bästa plaseringen på skoter för bäst kylning. Ja ju mer info desto bättre:smile1:.

Gärna också tips om såna isrivare som funkar med back till ex. såna som man kan bara vika undan eller böjbara isrivare.

Ni kan ge tips om annat också till ex. hemmagjorda justerbara styrhöjare ja ni fattar:nod:

tacksam för era svar // junkman92 :eek:

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
gjorde egna till min switchback..

de jag använde var två klämhylsor,wire bit,bockad rostfristålbit, någon slags ögla av nå slag för att fästa dom i a-arm/stag..sen bara sammafoga dessa med div. pressverktyg eller liknande.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Någon som har tips på någon bra wire som funkar till isrivare? Har sökt en hel del men inte hittat någon som är nog styv och ändå böjbar.

4

426H

En bult i bak i skidan är ju en klassiker också. Fast mossrivaren var ju mer hightech. :D

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Klämhylsor kan man faktiskt göra själv om man vill snåla lite, kostar faktiskt typ 25kr/st (Ahlsell). Bara o ta ett rör, typ 10mm i diameter och sen pressa ena sidan så den blir platt, borra hål där och vips så har man en klämhylsa :).

Problemet är att hitta en wire som man kan backa med utan att behöva lyfta upp isrivarna. Måste ta och höra mig för.

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
va fan jag har inte radderat några meddelande ?!?! måste ha tryckt fel elle nå . förlåt #13

och gö de. synd att den där på biltema passa inte. försökte fråga ut dom vad är för nåt dom använder men fick aldrig direkt nå svar --->Wiren har en unik centrumkärna som bibehåller sin styvhet under lång tid .MVH Isrivaren

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
så sa aandra företaget med såna

Hejsan!!! Ja dom är böjbara och passar skotrar med back, kan monteras på krängningshämmare och liknande... Det är vanlig stålwire ca 10mm.

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
Klämhylsor kan man faktiskt göra själv om man vill snåla lite, kostar faktiskt typ 25kr/st (Ahlsell). Bara o ta ett rör, typ 10mm i diameter och sen pressa ena sidan så den blir platt, borra hål där och vips så har man en klämhylsa :).

Problemet är att hitta en wire som man kan backa med utan att behöva lyfta upp isrivarna. Måste ta och höra mig för.

hej har du hittat nåt ?