HJÄLP! Montera betterboards på 2011 M8! HJÄLP!

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Har inhandlat ett par betterboards till min M8 men de går inte att sätta dit dem för de passar inte med kantlisten som har ett spår som nuvarande fotbräda ska in i, men med både betterboardsen och nuvarande fotbräda så är spåret för litet!

Är de någon som satt betterboards på M8 2009-2011?

Skulle vilja ha hjälp/tips!

Tack på förhand!

/Mats

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Blev själv konfunderad på detta då jag monterade mina monsterboards från xxxmodrods, det är nog inte meningen att dom ska gå in i spåret tillsammans. Monterade kantlisten mot boardsen med tvingar och nitade ungefär var 5:e centimeter. Har då hoppat och stampat på stegen bara för att känna om det ger sig men det känns väldigt stumt, får väl se under säsongen vad som händer.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har monterat rätt många BB.. men jag har aldrig varit med om en BB som ska träs in i kantlisten. Dom brukar bara "ligga" på OEM bräda.

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Jo dom där är de! Men inte vet jag, på bilderna så är de andra kantlister fast de är 2009-2011 modell! Ska skicka ett mail.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja var ut å kollade hur det såg ut på min 09'a.
Det är ju ett litet spår max 2mm djup,(det jag såg bakifrån)
Och dessa ska monteras mellan listen och ordinarie fotsteg.
Då kommer det att bli för tjockt där så man får nog lov att smalna av ordinarie fotsteg 1-2 mm å låta de ligga under kanten.
Men om boardsen är så breda att de måste in i spåret så vet ja inte hur det ska gå till. å spåret är bara nån mm djupt.
Va menar dom med detta "Once you have completely drilled and re-riveted the inner side and all of the front footwell locations you can replace the outer aluminum plate. Drill up from the bottom through the Better Board using the aluminum cover as a template. (caution not to push the drill bit too far and puncture the cover). Rivet back through the factory cover sandwiching Better Board between the factory foot bed and the aluminum outer rail cover"

Ska man byta ut den yttre plattan?

Upp med bilder på yttre listen i profil så får vi se hur det ser ut

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag fattar det som att du ska borra i boarden å nita ihop det med kantlisten.
Dock blir det ju svårt att använda "the aluminium cover as a template" som mall då det sitter ovanför boardsen.

Eller är det nått jag missat?

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Ja de är de jag inte riktigt har koll på om jag måste nita boarden tillsammans med kantlisten eller om den bara
Ska lappa över boarden!? Vet inte om de håller att bara låta listen lappa över boarden?

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
jag har lärt mig då det gäller jänkare så är det inte riktigt "PremiumFit" när det gäller eftermarknadsprodukter.
Listen lappar över boardsen.
När jag sågade ut för MonsterBoardsen så blev det kvar en liten remsa av den gamla fotbrädan (ca 20mm) i ytterkant , den remsan hamnade underst sen boardsen på den och slutligen kantlisten på alltihop. Sedan tvingade jag ihop allt, sen var det bara att borra och nita allt underifrån.
Ursäkar för dåliga mobilbilder:

Last edited:

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Om du vill/kan så får du jättegärna höra av dig imorgon, lättare att prata med varandra på telefon! Mvh mats