HJÄLP Viper Vforce bestycknig.

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har monterat vforce3 på min orginal viper mtn.
Den är bestyckad .Main:155 Pilot: 45 nål läge: 3,5, Luftskruv 1,5 ut.

Står den på tomgången och jag nyper fullt så stannar den.
Svara bra när jag har den på 4000rpm så svarar den kanon bra.
Ska jag gå upp på lågfartmunstycket??
Vad har non annan bestyckat med?

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
En ÅF som åkt trimmat själv sa att man kan gå ner i munstycken pga bättre flöde med E/M reeds, så du får väl kolla så den inte går för fett. och rengör förgasarna som viperhauck säger

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har rengjort förgasarna så inge skit e det där.
Den gick ju kanon bra innan jag bytte reedsen.
Har fått tag på 3st 47,5 lågfart som jag ska testa.
Vet inte om jag ska behöva gå upp en storlek på högfart också.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
kolla stiften du först, kan ju vara som jag skrev att den går för fett, alltså mindre pj eftersom du fått bättre flöde med reedsen

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Kollade stiften och dom så bra ut, (marabou choklad bruna). Problemet är att vi har inte så mycket snö här än så det är svårt med rejäla provrepor.
Har testat att justera på luftskruven för att se vad det blir för skillnad och om jag drog in den till 1varv ut så gick den bättre än om jag ställde den på 2varv ut.
Då måste den väll få för lite?
Har nästan ingen erfarenhet av bestyckning.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Om skotern kvamnar/vill dö när man gasar till får den för lite bränsle. Är precis som när du kallstartar, drar du på gasen för fort utan choke så händer samma sak.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Du har ingen luftskruv på viperna utan en bränsleskruv, skruvar du in den så går den magrare och utåt fetare. så testa gå ner i bestyckning du. har du för lite utskruvat så kan du få lite hänggas på tomgång och då är de bara å skruva ut lite

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Kan det vara mainjet som är för litet?. Problemet märks ju när den står på tomgång och man nyper fullt. Det bara brölar till och så stannar den. Chokar jag den så stannar den inte alla fall..
Mycket förbryllande. Ingen som har en orginal viper med vforce3 som vet vad den går på för bestyckning?

Last edited:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Inget annat du missat/glömt när du monterade förgasarna? Läckage? tjuvluft? För mig känns det konstigt att ett reedbyte skulle ändra bestyckningen så totalt att detta problem uppstår. Mainjet brukar inte resultera i detta problem. Testa att skruva bränsle skruvarna max in/ut och se om det blir någon skillnad. Är skotern riktigt varmkörd när du testar? Vad händer om du står på tomgång och vickar upp halvchoke och klipper fullgas? Svarar den då eller?

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har kollat efter tjuvluft. Dubbel kollat allt .
Killarna på PDSAB där jag köpt reedsen kunde inte heller förstå hur det skulle kunna bli så här.
Om jag ger halvchoke så dör den inte när jag nyper ner.
Ska se om jag tar mig ut i helgen och köra den en sväng så att alla får gnuggas igång, Har ju stått hela sommaren så det inte är nått sånt, Tömde nästan hela tanken innan jag ställde bort den och fyllde på med 20l färskt bränsle nu när jag tog fram den.
Så det inte är nått sådant som bara jävlas, För det verkar inte ska vara nå större problem när man bara byter reedsen, kanske lite finjustering men inte så här mycket.
Annars så får jag ta bort dom och sätta dit orginal och se så den verkligen går bra då, för går den inte bra då så är ju inte reedsen problemet..

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Om jag förstår dig rätt så dör den inte när du har choken i och tvärgasar? isåfall är det bränslebrist. Men samtidigt ska du inte behöva ha större lågfartare än du har nu på en original maskin. Vore jag dig skulle jag prova ordentligt. Alltså köra skotern en längre stund och kolla stift osv. Den kanske bara behöver köras ordentligt varm och få blåsas ur.

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Det stämmer med choken.
Jag ska ta ut den i helgen om jag hinner och köra den ordentligt varm och se vad stiften säger, Synd bara att all snö håller på att töa bort=( .
Känns som att det inte blir någon skillnad när jag justerar och bestyckar.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
V forcarna ger met luft = motorn behöver mer bränsle.
Jag skulöe ha testat ett lågfarts munstycke som låg 0,10 högre än orginal ca 57 då .sen finjustera med skruven .

Den får troligen för lite bränsle som även nämts tidigare.kanske kan hjälpa lite att höja nålen ett snäpp .

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
jag kör med 50 i lågfart med bender rör och v-force 2, i 22 minus hade jag bruna stift så känns lite väl tycker jag... 1 7/8 eller 2 varv på skruven vid havsnivå

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har monterat 47,5 munstycken nu och ska ta o justera ut bränsle skruven till 2varv. sen ska jag ut och köra den en lite längre repa och kolla vad stiften säger då.
Har nålen i orginal plats, har testat att lyfta den men ingen skillnad märktes.
Börjar nästa misstänka att jag har fått dåligt bränsle i den.
Hoppas att jag får den att gå i morgon annars åker reedsen ut. Måste har skotern fungerande till nästa helg då jag ska till fjälls en vecka.

Last edited:

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har nu varit och justerat lite och äntligen så går den.
Har justerat ut bränsleskruven till 2,5varv och vips så hade jag gassvar.
Tack för supporten alla !!! och God Jul och gått nytt år!!