Hjäääälp! F7-03

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Hej allesammans. Vet inte om ni minns mig, har en tråd sen i fjol då min nyinköpta "skrothög" la av med cylindrarna fulla med kylvatten. Har nu nicasilat om cylindrarna , bytt kolvarna, packningarna,+mycket mycket mer. Nu har skrothögen lagt av igen.... . Samma problem. När vi fixade den sist märkte vi att det satt 2 cylinderfots packningar på varann och funderade på varför. När vi skruvade ihop den igen märkte vi att ena cylindern glappade en aning, som om underlaget (blocket) eller cylindern vore vind. Ja ja, tänkte vi och skruvade ihop skoter jäveln och nu efter några kilometers körning så stannade den och vattnet i expansions kärlet var borta så.... vad tror ni? vad är felet? cylindern? blocket? toppen? Jag håller på att bryta ihop... nån av er där ute som har nån susning?

A

axelsson_vpg

Säkert blocket som är snett å jävligt så de läker in vatten där. Har den skurit igen eller han du upptäcka i tid?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om cylindiern 'är vind mot blocket så är det ju idioti att skruva ihop den , hur glappade den ? styrstiften styr ju upp den , dubbla packningar brukar sitta där om den shimsad för ökad effekt då är toppen med största sannolikhet planad så man måste köra med 2 packningar ! men de gjorde ni väll ..

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Tack för responsen. Nää, vi satte bara dit en packning. Cylindern glappade i ena hörnet. Inte lätt att skruva i det som är sönderskruvat... . Måste väl skruva isär den och sätta dit en packning till då eller? Kan nåt ha gått sönder när vi bara satte dit en packning? Skotern bara stannade när jag skulle iväg efter att jag startat den Den skar inte. Den ökade och minskade i varv på tomgången efter jag startat den. Kan verkligen blocket eller cylindern bli vind?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om det suttit 2 st packningar utan planad topp försvinner en massa effekt , sitter det en packning med topp planad för 2 håller den inte länge , den vassa knaten runt förbränningrummet är ca 0.75 mm std , allt kan väll hända men de låter osannolikt att dom sja vara vinda

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Hej igen. Vi trodde att cylindern eller blocket var vind och att det var därför som det satt 2 packningar i cylinderfoten. Därför så chansade vi med 1 packning. Nu i efterhand så borde man ju ha kollat upp det. Får väl göra ett komp prov så ser man väl om det är nåt läckage nånstans.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hur och varför glappade cylindern ? läkage vet du ju att det är om glykolen försvinner , de lär inte visa sig med ett komptest , ni luftade väll kylsystemet och kollade så båda fotsegslisterna blev varma och att de var nivån i expansionskärlet innan ni börja köra ?

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Vad föreslår ni att jag ska göra? plocka loss cylindrarna igen? Hur vet man om toppen är planad och den är "shimsad"?

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Ja plocka lös cyl ,montera extra packningen. Som Dysse skrev :Kanten runt förbränningsrummet är ca 0.75 mm std. Det är cylindrarna som är shimsade med extra packning.

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
men varför tror ni att den tar in vatten igen? måste ha nåt att göra med att cylindern glappar upp-ner cirka 2mm eller? pratade med yngvessons idag och dom hade aldrig hört talas om glapp i mellan cylinder-block förut så...???? vet varken ut eller in.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Är det nått annat gjort med motorn eller är den helt standard?
Oljepumpen sitter kvar å så?

Tittade ni efter nått fel efter att den fått i sig vatten förra gången eller vad kom ni fram till att det berodde på?

Monterade du ihop motorn med nya packningar till toppen?
Hamnade dessa riktigt?
Cirkulerade vattnet riktigt under varmkörning/luftningen?

Vad händer om inre packboxen till vattenpumpen går sönder?

Kan du lägga ut en bild på hur cylindern glappar

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
vet inte vad som är gjort med skithögen. köpte den för 1 år sen och den verkar vara ett vrak, helt sönderkörd-skruvad.