Hjälm

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tänkte köpa en ny hjälm i höst men vad skall jag ha?

Finns det googlar med el värme så vore en öppen bäst.

Tänkte få lite tips på vad ni andra rekommenderar.

Förra vintern var vi uppe i fjällen och körde och det som irriterade mig mest var isbildningen vid + - 0, hur slipper man det?

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Så länge man bara kör upplever jag aldrig im-problem med crosshjälm, goggles OCH utandningsskydd. Satsa på en lätt hjälm så sparar du nacken. Jag skulle aldrig köra utan hakskydd så crosshjälm blir det. Öppen är lättast men sämre skydd. Eftersom vi ofta stannar och tar av goggles, gormar i puder etc, blir det att man sätter blöta handskar på glasen så jag brukar ha med två goggles så jag kan skifta ute i fält.

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Själv använder jag en vanlig HJC CLX-crosshjälm och skiftar mellan två par Spy gogglar + hjälmhuva. Har funderat på ett utandningskydd men har inte sett någon vits med det då jag aldrig haft problem med imma då man, som Antic skrev, kan skifta googles.

Skulle aldrig få för mig att köra med en öppen eller instängd kruka - integralare alltså.. En crosshjälm känns inte som att vara naken över huvudet, heller inte som att ha en trång låda med dålig sikt över skallen. Kombinerar du en crosshjälm med lite dyrare och bra goggles så ska du se att det blir finfint : )

(Flytt från tekniksnack till allmänt)

E

Ej medlem/Inloggad

En säkert jättedum fråga men vad är "goggles", glasögon eller?

Ahlen

Aktiv medlem
29 mar 2005
50
0
1
Lappland
Vad är goggles...

Mmm. Glasögon, fast med spännen! Såna man har typ på crosshjälmar.. De är ju ett svenskt forum?

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
jag kör me en laser revulotion . funkar kanonfint. immar alldrig. har gummimasken. har hört att bombardier har fina hjälmar också. men jag skulle lätt satsa på integral. är mkt varmare. . köp inte hjcs kombihjälmar dom är mkt imkänsliga. hadde en som jag använde max5 ggr för att den var så ***** usel.