hjälp av boggie kunnig ändra vinkel på sax?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag har en gammal artic cat M.C 580 och nu när jag höjer den bak så hänger främre delen av boggien i luften. det kan väl inte gå så värst bra i lite djupare snö?

men nu till frågan! kan man lossa balata remmen på främre saxen och flytta ner stötdempar fästet så man får ner den i backen? eller är de risk för att man spänner sönder mattan när den slår ihop sen då vinkeln ökar?

VÄLDIGT tacksam för hjälp!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du sänker den fram och bak kommer den ploga mer i snön. Om du ser ur "djupsnö" synpunkt så är det nog bättre om du låter den hänge i luften fram, för när du väl är i djupsnö, kommer hela boggie ligga ann ändå, men utan att ploga sig igenom.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
antar att du menar att det bara är bakre delen av boggien som ligger ann mot marken om du står i t.ex. garaget? När du sätter dig på den så antar jag då att den lägger sig ann hel emot marken/golvet?

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
en kompis hade en gammal artic som var som du beskriver efter att han bytt framvagn till en högre, att boggien bara tog i marken längst bak och hängde i luften fram, han fick ruskigt högt skidtryck och gick värdelöst utanför leden, han flyttade sedan ner främre boggiefästet i tunneln och då vart den betydligt bättre i snön, vet ej om de är så på andra skotrar men hans gick som sagt dåligt i snön då han inte fick något tryck på mattan fram.