Hjälp av motorkunnig

skrecksbacken

Medlem
29 jan 2010
14
0
1
Nälden
Hej! Har en skidoo mach z 96. Jag har bytt tändplattan. Jag har skruvat fast svänghjul och magnapull När jag ska skruva på den delen som startsnöret sitter i hade man ju hoppats att det skulle bli tätt, men det blir det ju 2 hörn som inte täcks, ett större snett upp till vänster så att man kan se triggerspolen och ett litet snett upp till höger.
Jag kan inte tänka mig att det ska se ut så, det borde ju kunna komma in snö till tändplattan och då går den väl igen. Vilken del är det jag saknar? Har tittat på sprängskissen, men där är delen med startsnöret för sig själv, så man kan inte se om något fattas.
Tacksam för svar.
Peter Hallberg​

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Vilken motor har du? förklara lite mer så ska vi se om vi kommer fram till någe!

//Robin

skrecksbacken

Medlem
29 jan 2010
14
0
1
Nälden
Hej! Jag har en 780 i min. Metallen som sítter i motorblocket och går ut förbi svänghjulet är inte helt runt utan lite kantig på sidorna. Delen startsnöret sitter i är helt runt, så då blir det inte tätt in till svänghjulet. I metallen finns frästa spår för den runda delen, så den passar perfekt, men jag tycker inte om hålen. Skulle tänka mig att det skulle finnas en plåt eller liknande som man sätter dit efter att satt fast magnapullen, men innan delen med startsnöret, eller om det ska dit några gumipluppar eller liknande.
Mvh Peter Hallberg

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Det brukar vara öppet på många :S jag har också tyckt det ska vara dåligt om de kmr in snö osv, men jag vetinte om det spelar nån större roll faktiskt :) annars kan du ju montera pluggar/tejpa igen ifall du vill :)

skrecksbacken

Medlem
29 jan 2010
14
0
1
Nälden
Låter konstigt, men i så fall blir det att plugga igen. Borde det inte bli kortis om man får fukt in till tändplattan? Tycker alltid man får snö i huven om det är djup lössnö.
Mvh Peter.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Hur är det du menar? Är det som jack in i blocket in mot plattan eller?
Jag har sett att det har brukat sitta plåt plattor för dom, jag skulle kunna tro att dom där hålen eller urgröpningarna är till för att få luft cirkulation runt spolen så den inte blir för varm eller nått, annars finns det ovanför denna, vars magnet och platta är, ett hål som det ska sitta antingen en gummiplopp eller en plast skruv för, det är för att hitta rätt tändläge för tändsystemet.

Farsans 470 har ju dessa plåtar för dessa hål just för att hindra att snö kommer in och ger driftstörningar men ändå att håla luft cirkulation, då plåtarna inte ligger mot utan är på ca 1,5 cm mellanrum mellan motorns block och plåten.
Om det inte är för det, så har jag ingen aning om vad de annars är till för...