Hjälp för möjligt skoterköp

Sandarn

Medlem
12 mar 2013
12
0
1
Skellefteå
Tjenare. Nu är de såhär att jag ska köpa en skoter till vintern och hittade den här http://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_enduro_600__03_49246681.htm?ca=2&w=1 idag. Jag som är ganska ny på det här med skotrar behöver lite tips och råd från er.

Först och främst verkar skotern vara värd att åka 30 mil för att kolla på?
Isånnafall om ni tycker de är värt, vad ska jag kolla efter på skotern? Något vanligt fel som just dom modellerna har kanske, Något motorfel,Repor osv?

Som ni märker är inte jag så kunnig så behöver verkligen all hjälp och tips jag kan få!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Skotern ser ju ut att vara i fint skick enligt annonsen. Helt original och inge styrhöjjare, trimpipor, slutburkar m.m. Renoverad vid 700 borgar ju gott för framtiden. Det du skall kolla är att det inte finns veck/krockskador på maskinen. Att boggieinfästningarna är hela och ospruckna och att boggien är helt okej. Kolla även dämperiet så att dom inte är slut. Provkör gärna lite på nån större gräsyta och hör att det inte klonkar/smäller i maskinen.

Sandarn

Medlem
12 mar 2013
12
0
1
Skellefteå
Skotern ser ju ut att vara i fint skick enligt annonsen. Helt original och inge styrhöjjare, trimpipor, slutburkar m.m. Renoverad vid 700 borgar ju gott för framtiden. Det du skall kolla är att det inte finns veck/krockskador på maskinen. Att boggieinfästningarna är hela och ospruckna och att boggien är helt okej. Kolla även dämperiet så att dom inte är slut. Provkör gärna lite på nån större gräsyta och hör att det inte klonkar/smäller i maskinen.
Okej, är miltalen något jag borde oroa mig för?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Hade snarare oroat mig om mätaren hade sagt 4-500 mil då kan man nästan fundera på att mätaren har varit urskruvad ett tag
Säger inte att det alltid är så men min erfarenhet har iaf varit det.

Nu är du 1000 mil vilket är ganska rimligt sett till åldern på skotern.
Känner du dig inte redo för att gå igenom skoter själv så ta någon med dig som kan titta.
Förutsätter att ägaren har kvar kvitton på renovering

Skulle jag få höra att föregående ägare renoverade den och kvittona är borta då hade jag nog letat vidare

Förövrigt tyckte jag skotern såg fin ut på bilderna.