Kolla om du kan hitta någon utländsk batterinasare som anger Yuasanumret (börjar ofta på YB och sen en siffra som anger kapaciteten i Ah, därefter några fler bokstäver eller siffror).
I de två batteriförsedda skotrar jag har haft någon längre tid, så har den ena förbrukat tre "märkesbatterier" på 15 år (den har en udda batteristorlek som inte finns på t ex Biltema och Jula) och den andra ett Biltemabatteri på 10 år (och det var nog långt från nytt när jag köpte skotern också).
Rent allmänt kan man säga att "öppna" batterier som levereras torrladdade från fabrik och fylls av handlaren när man köper det, ofta förstörs av självurladdning, man måste underhållsladda dem ofta under sommaren. Fördelen med dem är dock att de tål överladdning pga dålig spänningsreglering i en gammal skoter. Om man köper ett sådant batteri är det viktigt att låta det stå orört några timmar efter fyllningen och sedan ladda det fullt - eller snarast överladda det - med en klen laddare och låg ström. Man bör ladda tills det bubblar i alla celler, och spänningen kan gärna få gå upp mot 15-16 V. Efter laddningen kollar man att syranivån ligger vid övre strecket i alla celler, om det har blivit för mycket får man försöka suga ur syra. Om man måste fylla mer just då batteriet är nytt ska man fylla på med syra, inte destillerat vatten som man gör senare när nivån har sjunkit. Det är lämpligt att gå tillbaks till handlaren för att få nivån justerad om det behövs.
Helkapslade batterier, som alla Biltema säljer nuförtiden, har låg självurladdning - det är inte säkert att man överhuvudtaget behöver underhållsladda ett sådant en enda gång mellan säsongerna, men man bör såklart mäta spänningen emellanåt ändå. Men å andra sidan tål de inte överladdning så bra.