hjälp kedjehus

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
hejsan:) nu är det så att idag så tog vi ut boggin för att byta matta:) iaf det jag vill komma fram till är att vi tog bort kedjehuset och tömde det på olja och så rev ut bogin osvosv.
fråga
1. hur mycket olja ska jag ha i kedjehuset och vad för olja?

2. hur hårt ska mattan vara spännd och så?

något mer jag bör tänka på?

BEHÖVER SNABBT SVAR SKA FIXA DET SISSTA IMORGON SÅ SNABBA SVAR TAS TACKSAMT EMOT:)
/OLIVER
 
Senast redigerad av en moderator:

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Ska inte vara mer än 1-2 deciliter i kedjehuset, ta bara nå vanlig motor olja eller nå, inte så satans noga.

Mattan spänner du lagomt, palla upp den spänn,dra åt allt och starta och tom kör den, sen känner du på mattan. Eller så spänner du och provar i lössnö, rappar det direkt när du burkar osv så är de bara spänna på mer. Brukar då jag göra.

Kom bara att montera allt rätt sen ;) heh
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
#1: Brukar vara 2.5 dl i gamla Yamaha, nivå skruv på sidan av locket..
#2: 2-3cm/10kg..
#3: Kolla skick på lagren på bägge sidor + packboxen i kedjehuset..
#4: Lycka till!:beer:
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Ska inte vara mer än 1-2 deciliter i kedjehuset, ta bara nå vanlig motor olja eller nå, inte så satans noga.

Mattan spänner du lagomt, palla upp den spänn,dra åt allt och starta och tom kör den, sen känner du på mattan. Eller så spänner du och provar i lössnö, rappar det direkt när du burkar osv så är de bara spänna på mer. Brukar då jag göra.

Kom bara att montera allt rätt sen ;) heh
okej:)

#1: Brukar vara 2.5 dl i gamla Yamaha, nivå skruv på sidan av locket..
#2: 2-3cm/10kg..
#3: Kolla skick på lagren på bägge sidor + packboxen i kedjehuset..
#4: Lycka till!:beer:
vad menar du med 10 kg?
har kollat alla lager och så ända som var dåligt e det som sitter på andra sidan(under sekundären) och det sak vi byta. tack för hjälpen iaf:):)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du skall ha en enkom olja till kedjehuset. Någon form av transmissions olja typ 75/80w.
Behöver inte vara någon superduper dyr en.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mattan brukar jag spänna på kännsla men ska hänga 2 cm där den hänger som mest under boggien om du förstår.
skotern ska självklart vara upplyft i luften.
sen för att få jämnt spännd brukar jag mäta bak vid vändhjulen så att mattan sticker ut lika mycket på varje sida efter att man kört mattan ett par varv.brukar palla upp skotern och gasa en stund så mattan får snurra fritt
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
mattan brukar jag spänna på kännsla men ska hänga 2 cm där den hänger som mest under boggien om du förstår.
skotern ska självklart vara upplyft i luften.
sen för att få jämnt spännd brukar jag mäta bak vid vändhjulen så att mattan sticker ut lika mycket på varje sida.då är det bra.
okej jodå jag ftatar:) tack så mycket:)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ang oljan så om jag inte har en mätsticka eller nivåplugg på skotern så brukar jag köra ner en svetspinne och fylla på så det täcker halva undre drevet.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
ang oljan så om jag inte har en mätsticka eller nivåplugg på skotern så brukar jag köra ner en svetspinne och fylla på så det täcker halva undre drevet.
okej:) så det du menar är att det ska vara ungefär så att halva nedre drevet är i nivå med oljan?
 

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
Olja är hemskt viktigt vid transmissionen, det gäller att ha rätt viskositet= trögflytethet, för att oljan inte ska bli för varm och att den ska ta och smörja alla delar så bra och länge som möjligt, därför ska man inte använda sig utav en motorolja! Mitt tips är att du använder dig utav en olja med 75/80W eller SAE 90. För att den ska få så bra smörjning som möjligt och att minska risken för haveri! Ta även en titt på kedjan, hur spänningen är. Spänningen på mattan beror på helt vilken längd du har på den, är det en 307:a så bör mattan slaka ungefär 2 cm. en mountainmaskin skall den vara en aning mer slakare än 307:a, de där ser man bäst själv!
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Mängd olja till kedjehuset brukar stå på variatorskyddet. Vanligast med 265ml.

M.v.h. Snoppy