Hjälp! lagerbyte sekundäraxel variatorsida

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Är så att jag behöver hjälp med hur man effektivast kan byta lagret på sekundäraxeln som sitter bakom sekundären. Det är en MXZ 583-96 de gäller.

Är garanterat inte bytt på 10år. Har spräckt lagerbanan och fått bort de, men nu är de så att den delen av lagret som sitter pressat på axeln sitter där de sitter och vill inte lös. Sen sitter de som en hylsa där med som de sitter två insex skruvar i bakom själva lagret. fått bort en, men då är de en kvar som är av halvägs in så de går inte skruva ut.

Hur ska jag få bort den delen av lagret och vad heter de lagret som skall sitta där med en hylsa på som skruvarn sitter i?

Tacksam för snabba svar​

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Ta en rondell och spräck försiktigt bort det sista..alt blås bort den med lite gas.
Mät ytter diam på axeln samt ytter på lagret samt bredd och far till närmsta ställe vars dom säljer lager.
Står alltid stämplat på lagret alt på tätningarna vad det är för någon beteckning på lagret, om det syns fortfarande.

Putsa axeln med tex 320 smärjelduk innan du monterar lagret. Lite loctite 2700(?) lagerlåsning är att rekommendera(Sätt även detta på låsskruvarna).

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
är bara så att den yttre lagerbanan och tätningen är helt borta så man kan inte se tyvärr, men man borde väl kunna mäta utifrån lagerhållarn eller va man kan säga vilken diameter de är på lagret? bredden kan bli ett stort problem de med, men de kanske går att ta från en av bitarna från yttre lagerbanan kanske och mäta?

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Är det inte så att den där hylsan som sitter bakom lagret är en slags låsning för att få bort lagret, har hört att man skall slå den med ett don motsol. Men som sagt är inte säker så kan ha fel.

arcticove

Ny medlem
31 jan 2012
4
0
1
Borlänge
Inre lagerbanan är låst med en excenterring so i sin tur är låst med en eller två insexskruvar. Bara att vrida på innerringen motsols så släpper den och trillar av.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
det kostar ganska bra hos ÅF. Ska ta och mäta upp i morgon då de blir ledigt och se om grannen swed excess ha något av alla miljoner lager

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Rinab tar 385kr för en lagersats. Alltså båda varitoraxellagren (variatorsida samt kedjehussida)

Jag rekomenderar dig att byta ut båda lagren när du ändå tar isdär det...

De passar till Ski-doo MXZ 583 -96a.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Har köpt lagret nu, men har stött på problem nu vid montering. det tar stopp vid typ en midja som lagret skall över och in i lagerhållarna. hur skall jag få över lagret? är kanske knappt en mm större där lagret skall över. hjälp tack? kostade mig 140kr