Hjälp, Lynx enduro 700 slocknar på höger cylinder!

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Hej :)
Jag har ett problem med min lynx enduro 700 -01. Den slocknar på högra cylindern ibland, oftast efter man åkt på rullen, eller legat på tex en sjö och hållt samma varvtal läng å sen släpper. Men sen går den igång efter ett tag om man varvar ur den lite, för att sedan dö igen, ibland kan man åka flera mil utan att märka nått, sen bara lägger en cylinder av igen...
Jag bytte tändspolen i början på sesongen så de borde inte vara det. Och har rengjort båda avgasportar, pipan och " Y-röret ".
Jag börjar tro att det är skit i förgasarn eller nått, eller glapp i mpem boxen, vad tror ni?
Tack för svar!
/Dennis

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Sv: Hjälp, Lynx enduro 700!

Har läst lite nu och sett att några andra haft typ samma problem, en kolv är slut (dåligt komp) Då undrar jag, är det farligt att åka med ojämt komp? Kan cylindrarna, blocket, veven eller något annat ta stryk av det ?

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora

jo det känns som jag läst alla trådar som har med detta att göra på forumet, men endå inte fått nått riktigt svar, antingen är det ena kolven som är slut eller så är det nått med soppan, ska kolla komp på den imorgon och se. Men nån som haft samma problem och hittat en lösning är varmt välkomen att skriva:)

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå

Om en kolv är slut eller det är nått med kompet borde det vara ett bestående problem. Jag tror du har nå skit i gasaren.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna

som predator säger kolla förgasarna och att slangarna är hela.
sen kollar du att alla el kablar är hela..
sen kan du ta kompen och skiljer det sig så är det bara att öppna locket.

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora

Okej, jo jag har tänkt på det också, låter väldigt konstigt att den skulle gå så bra för det mesta om en kolv va slut.. Ska ta isär förgasarna idag och kolla upp dom, Tack för hjälpen :)

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora

Nu har jag plockat isär förgasarna, reedventelierna, soppa pumpen och gått igenom all el, testade och nu värkar den gå! Va lite skit i förgasarna och reddsen men inte mycket, måste vart de. Men tack för hjälpen iaf :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Men varför inte kolla kompen också ? Köp en mätare så har du ju viss koll på kolvarna. Dom är inte dyra.

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora

Har en mätare, ska ta och kolla kompet så man har de gjort, alltid bra att veta så man slipper haveri :)