hjälp med att Sänka tillslagsvarvet! och fråga om Max varv!

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Min Powder 600 ligger på 4800 i tillslagsvarv jag skulle villja sänka tillslagsvarvet till ca 4000. Räcker det o byta primär fjädern? om det gör det så undrar jag villken färg jag ska ha? Det sitter originalfjäder i nu Gul/vit.
Fråga 2 Max varvet ligger på ca 8800-8900 kan det vara skadligt för motorn då den ska maxvarva 8500-8700 för maxeffekt enligt instruktionsboken?

Det vore ju inga fel om någon vet var man kan få tag på någon fjädertabell över variatorfjädrar och deras inslagsvarv osv.

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
går att göra på två sätt, Vikta om eller byt primärfjädern.
Ja den övervarvar, ta och släpp på sekundär fjädern ett steg så varvar den som den ska.

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Jag var inne på o byta Primärfjädern men villken ska jag ha? jag vill bara ändra inslagsvarvet o inte växlingen för den tycker jag funkar kanon. perfekt med svaret om övervarv jag ska prova o släppa ett steg o se om det gör skillnad.:)

går att göra på två sätt, Vikta om eller byt primärfjädern.
Ja den övervarvar, ta och släpp på sekundär fjädern ett steg så varvar den som den ska.

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Alltså den gula fjädern är väl bland det klenaste som finns. Vilka vikter sitter i nu?

arreman

Medlem
27 jul 2007
40
0
1
byske
mitt inslagsvarv och toppvarv är ungefär 500 för mkt, och den är original förutom sekudnärfjärdern som är en hårdare... så remmen måste de ju kunna vara också? men är det för att den är för lång eller för smal ?:confused:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla först att variatorn (framförallt viktbussningarna) är fräsha , sen brukar gamla varvräknare ofta visa för mkt , om tex allt är std utom sek fjäder å inkopplingsvarvet är 500 varv för högt så måste nånting vara galet

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Är det bytt sekundär fjäder så har du ändrat på max varvet också! Det är sekundären som delvis bestämmer hur mkt den ska varva. Ju hårdare spänning ju högre max varv. Släpp på förspänningen ett steg.

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Nu har jag kollat upp allt och vikterna 50gram, gul/vit fjäder och allt gick lätt o fint alltså primären helt original och ok! Sekundären satt det en 51graders Helix och original ska det vara 49graders troligtvis därför den övervarvar lite men Helixen borde ju inte ha någonting med inslagsvarvet o göra eller? kan jag sänka maxvarvet om jag släpper sekundärfjädern ett hack eller måse jag byta helix? såg att jag bara kan släppa ett hål till sen finns dett ej något mer är alltså på det näst sista nu. såg när jag kollade att remmen var mycket dålig också, jag visste att den var dålig men inte så dålig det hade till o med lossnat en sådan dära remkugg på insidan remmen. Jag får nog sätta dit den nya remmen jag har o provköra igen o se hur varven ligger innan jag mixtrar för mycket.