(Re 440 -07)
Åkte för några dagar sedan från kusten till fjällstugan i arjeplog med mina 280 munstycken i lynxen. Hade nämligen varit plus grader dagen innan så gick väldigt bra med 280. Väl uppe i stugan märkte jag att mina bestyckningsverktyg samt munstycken var kvar hemma så kunde inte bestycka om för fjällen.
Eftersom det var nån plus grad även här tänkte jag att den ändå borde gå rätt bra. Testade några kilometer på sjön och märkte att den inte svarade som den skulle, jag stannade då till och lät den gå på tomgången, väl på tomgången gick den sakta ned i varv och dog tillslut.
Började då titta på tändstiften och märkte att den gått rätt fett, inte så blöta men svarta.
Provade dagen efter då temperaturen var ca. -4 , och även då fick jag samma svarta stift och dålig tomgång.
Frågade några kunniga innan jag åkte upp och de rekomenderade 290-310.
Enligt den bestyckningstabell som följer med skotern så är den minsta bestyckningen 300 och de är för 0-10+ .
Har nyligen haft skotern inne för service och då gick förgasarna nogrannt igenom, samt kompprov och dylikt, så behöver inte rengöra gasarna.
Borde jag ha 260-270 istället? Bör lågfarts bytas samtdigt? :hmmmm:
Hur är det i fjällen, bör man gå upp elr ned vid höjdförändring?
Någon som kan skriva ned en logisk tabell?
Jag kör på ca.450 m öh
Uppskattar alla svar..
Åkte för några dagar sedan från kusten till fjällstugan i arjeplog med mina 280 munstycken i lynxen. Hade nämligen varit plus grader dagen innan så gick väldigt bra med 280. Väl uppe i stugan märkte jag att mina bestyckningsverktyg samt munstycken var kvar hemma så kunde inte bestycka om för fjällen.
Eftersom det var nån plus grad även här tänkte jag att den ändå borde gå rätt bra. Testade några kilometer på sjön och märkte att den inte svarade som den skulle, jag stannade då till och lät den gå på tomgången, väl på tomgången gick den sakta ned i varv och dog tillslut.
Började då titta på tändstiften och märkte att den gått rätt fett, inte så blöta men svarta.
Provade dagen efter då temperaturen var ca. -4 , och även då fick jag samma svarta stift och dålig tomgång.
Frågade några kunniga innan jag åkte upp och de rekomenderade 290-310.
Enligt den bestyckningstabell som följer med skotern så är den minsta bestyckningen 300 och de är för 0-10+ .
Har nyligen haft skotern inne för service och då gick förgasarna nogrannt igenom, samt kompprov och dylikt, så behöver inte rengöra gasarna.
Borde jag ha 260-270 istället? Bör lågfarts bytas samtdigt? :hmmmm:
Hur är det i fjällen, bör man gå upp elr ned vid höjdförändring?
Någon som kan skriva ned en logisk tabell?
Jag kör på ca.450 m öh
Uppskattar alla svar..