Hjälp med bestyckning! RE

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
(Re 440 -07)
Åkte för några dagar sedan från kusten till fjällstugan i arjeplog med mina 280 munstycken i lynxen. Hade nämligen varit plus grader dagen innan så gick väldigt bra med 280. Väl uppe i stugan märkte jag att mina bestyckningsverktyg samt munstycken var kvar hemma så kunde inte bestycka om för fjällen.
Eftersom det var nån plus grad även här tänkte jag att den ändå borde gå rätt bra. Testade några kilometer på sjön och märkte att den inte svarade som den skulle, jag stannade då till och lät den gå på tomgången, väl på tomgången gick den sakta ned i varv och dog tillslut.
Började då titta på tändstiften och märkte att den gått rätt fett, inte så blöta men svarta.
Provade dagen efter då temperaturen var ca. -4 , och även då fick jag samma svarta stift och dålig tomgång.
Frågade några kunniga innan jag åkte upp och de rekomenderade 290-310.
Enligt den bestyckningstabell som följer med skotern så är den minsta bestyckningen 300 och de är för 0-10+ .
Har nyligen haft skotern inne för service och då gick förgasarna nogrannt igenom, samt kompprov och dylikt, så behöver inte rengöra gasarna.

Borde jag ha 260-270 istället? Bör lågfarts bytas samtdigt? :hmmmm:
Hur är det i fjällen, bör man gå upp elr ned vid höjdförändring?
Någon som kan skriva ned en logisk tabell?
Jag kör på ca.450 m öh

Uppskattar alla svar..
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hej
Om du ska få ett bra svar från någon, så bör du du nog precisera mer nogrant på vilka varvtal motorn inte svarar på.
Det kan vara allt från nivån på nålar, lågfartmunstycke, och till viss del huvudmunstycke men allt beror på vilka varv du stängde av motorn på när du kollade av stiften. jag skulle inte rekommedera dig att gå ner att för många steg på huvudmunstycke om du inte kör som en crossåkare eller har parkensontumme.

Lynx800ho
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
När jag kör varvar den upp till drygt 7000 och tappar sedan orken. När jag låter den gå på tomgången går den rätt ojämt mellan 1500-2000. Den brukar nämligen ligga på 2000 när jag bestyckat rätt..
Kan det vara någon annan orsak till att den går fett? känns fel att den går fett med 280 när det är runt -5 ute..
tack med någon respons iaf! :hello:
 
6

600xrs

Jag kör dock inte 440, men jag har 300 munstycken i nu, ändrar nålen och luftskruvarna istället för att byta munstycken stup i kvarten.
Ligger väl på en 380möh - 600möh vanligtvis när jag kör, pipan brukar väl ligga på en 520 grader ungefär när jag ligger på lite hårdare efter led.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
vad har du för typ av förgasare?? är det flatslideförgasare?? för som tidigare talare sa... ändra på nålen eller luftskruven om dom bara är svarta stiften.

vet inte om alla flatslide förgasare funkar som mina men jag har ingen luftskruv på mina utan en bensinskruv som funkar som så att ju mera jag skruvar ut den ju mera bensin får den och justering av nålen går som inte då den har ett fast läge men som sagt detta är ju på min.. skiljer säkert från skoter till skoter.

ett tips är ju att hålla tex 6500varv en stund å sen fimpar du motorn å kolla hur stiften ser ut.. testa olika varvtal.. därefter justerar du med bensinskruv/nålen för att få det optimala..